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URI permanente para esta colecciónhttps://hdl.handle.net/10953/177
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Ítem Impacto del uso sistemático de la música en la dinámica del aula universitaria(Universidad de Valencia, 2025-03-17) Bravo-Fuentes, PalomaEsta investigación examina el posible impacto de la implementación sistemática de escuchas musicales al inicio de las sesiones de clasecon la finalidad de mejorar la dinámica del aula universitaria. Para ello se emplea un enfoque basado en la investigación-acción tratando de definir las posibilidades de la música en el aumento de la motivación, concentración y la cohesión de grupo del alumnado de enseñanzas superiores. Las herramientas de recolección de datos utilizadas incluyen el ensayo escrito, grupos focales y la observación participante sobre una muestra de 255 estudiantes de los Grados de Educación Infantil y Educación Primaria. Losresultados obtenidos definen mejoras tangibles en la asistencia, motivación, participación y cohesión de grupo lo que facilita y mejora el proceso de enseñanza-aprendizaje, reduce el estrés académico y mejora el bienestar general del alumnado. Este enfoque no solo respalda todos los beneficios que supone la integración de música en la educación, sino que, además, sugiere su posible potencial para la mejora del entorno educativo. Finalmente, es necesario destacar que el empleo de la triangulación de datos de las fuentes mencionadas añade fiabilidad a estos resultados pudiendo concluir con la premisa que destaca la música como un recurso funcional para el desarrollo tanto a nivel personal como académico del alumnado de Educación SuperiorÍtem Entre DJ fatales, Clit Power y Tomboy: activismo queer en el underground electrónico español(2014-04-30) López-Castilla, María TeresaEste texto es un resumen del trabajo de investigación que hice en 2008 para obtener el diploma de estudios avanzados dentro del programa de doctorado en la Universidad de Granada, España. Con el título “Construcción de género en la música electrónica: una aproximación a colectivos de mujeres DJ en España desde el activismo queer” analizaba una realidad musical que se suscribe en un contexto de ocio nocturno underground, alejado de lo que se entiende por mainstream o consumo comercial. La base metodológica de este trabajo supone una visión holística e interdisciplinar desde la perspectiva de género, en relación a los estudios culturales, la sociología de la música y la teoría queer, que plantea la construcción de la identidad de género como producto cultural. El contexto de la música urbana electrónica (y por extensión los eventos donde esta música tiene lugar) supone un agente inmediato y efectivo en esta construcción identitaria, y por lo mismo se convierte en un fenómeno sociocultural susceptible de análisis para entender este proceso. El objetivo de este trabajo de investigación es analizar y exponer, desde esta metodología, la existencia de un ocio paralelo y minoritario donde tienen lugar las construcciones de género en torno a colectivos de mujeres DJ en España.Ítem Wendy "enciende" al Bach disidente(Sociedad Española de Musicología (SEDEM), 2022-01-10) López-Castilla, María TeresaCuesta admitir que la historia de la música electrónica tenga imágenes femeninas y trans en sus cimientos fundacionales, cuando la narrativa oficial y las epistemologías audiotécnicas están impregnadas de euro-androcentrismo, al igual que todas las demás parcelas de la música. Sin embargo, el objetivo de este texto es desmontar esas genealogías dominantes de la historia masculinista, recuperando el significado, repercusiones e influencias que derivaron de la grabación de Switched-on Bach en 1968. Fue entonces cuando dos mujeres —Wendy Carlos en transición de género y Rachel Elkind— revolucionaron el panorama de la música electrónica, produciendo una serie de obras del compositor barroco J. S. Bach con el sintetizador modular. Este monumental trabajo implicó una serie de cambios revulsivos, pues supuso una ruptura sonora con la tendencia estilística del momento anclada en el serialismo, impulsó una serie de mejoras técnicas y posibilidades tímbricas en el sintetizador, cuestionó los prejuicios de la época sobre el sonido electrónico, aplicándose a repertorio barroco en obras canónicas de J. S. Bach, y planteó paradójicas contradicciones en la recepción de crítica y público. A la par que revolucionaba el discurso sonoro y tecnológico, Wendy transicionaba físicamente en un contexto sociocultural misógino y tránsfobo.Ítem Lifelong learning and professional development of music teachers: a comparative case of study of the perceptions of primary teachers in Spain(S&Co Publishing, 2024) Bravo-Fuentes, PalomaLifelong learning and professional development of primary school teachers are essential for quality education. This research compares the experiences of specialist music teachers and generalist primary school teachers in southern Spain. Through semi-structured interviews, it was found that both groups value in-service training and see the need to adapt to socio-cultural and technological changes. However, they point out difficulties such as the lack of time dedicated to training within their working hours and the difficulty of applying what they have learnt due to insufficient resources. While music teachers want more specific training in their area and stress the importance of interdisciplinarity and collaboration between teachers, generalists emphasize themanagement of diversity in the classroom. Future studies could address how institutions can more effectively support teacher education and development based on the needs identified in this researchÍtem Identidades reflexivas en la universidad: sonidos, imágenes y microrrelatos autobiográficos(Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, 2018) Ayala-Herrera, Isabel María; Sánchez-López, VirginiaLa presente investigación tiene como objetivo la búsqueda de nuevas formas de generar e integrar identidades en el aula usando el potencial pedagógico y creativo del microrrelato audiovisionado. Teniendo en cuenta que el currículum oficial y generalista suele silenciar las voces individuales de los estudiantes, para amplificarlas defendemos el uso del método autoetnográfico y la experimentación con los lenguajes narrativo y audiovisual, favoreciendo la interdiscursividad. Estas premisas conceptuales guiaron un proyecto de investigación-acción diseñado como actividad introductoria en una asignatura de música universitaria. Los estudiantes, de diferentes procedencias, intereses y perfiles, participaron en la creación y narración de un microrrelato autobiográfico con dos soportes extraliterarios, música e imagen, en el que indagaron en su imaginario sonoro. El estudio concluye que estas nuevas aproximaciones desde el foco sociocrítico e interpretativo, en combinación con la metodología cualitativa, son altamente eficaces a fin de dar respuestas comprometidas que potencian la inteligencia y las capacidades de los estudiantes, favoreciendo la construcción de su identidad y satisfaciendo sus intereses de una manera creativa e integral.Ítem Reference Values of Spatial and Temporal Gait Parameters in a Contemporary Sample of Spanish Preschool Children: A Cross-Sectional Study(MDPI, 2022-07-30) Latorre-Román, Pedro Ángel; Párraga, Juan Antonio; Robles-Fuentes, Alejandro; Roche, Luis Enrique; Lucena-Zurita, Manuel; Muñoz-Jiménez, Marcos; Manjón, Daniel; Salas-Sánchez, Jesús; Almeida da Conceição, Filipe; Consuegra-González, Pedro JoséAbstract: The aim of this study was to analyze the influence of age and sex on kinematic gait parameters in preschool children, and derive reference values for this population. A total of 383 preschool children (age 3–5 years; 207 girls, 176 boys) participated in this study. We used the OptoGait system to assess the kinematics of gait at a comfortable and self-determined speed. No significant differences between the sexes were found for the main gait parameters. Among the participants, there was a significant increase in double support, reductions in absolute cadence and the coefficient of variation (CV) of cadence, an increase in absolute step length (SL), and an increase in the walk ratio (WR) from 3 to 5 years of age. However, the normalized SL and normalized WR displayed a significant reduction in both sexes. Partial correlation indicated a significant association of age with SL and normalized SL, and WR. Additionally, WR showed a significant correlation with the CV of cadence. To summarize, no relevant differences in gait performance were found according to sex; however, age was found to influence gait maturation. The normative values established for Spanish preschool children can be used to monitor healthy gait development.Ítem Análisis de la marcha y la carrera en edades tempranas en relación al sexo y a la edad. Revisión narrativa(2023) Consuegra González, Pedro; Párraga Montilla, Juan A.; Latorre Román, Pedro A.La carrera y la marcha son Habilidades Motrices Básicas (HMB), que se ven afectadas por cambios en el desarrollo motor y el control neuronal, especialmente en población preescolar. Objetivo: analizar la literatura y evaluar la evidencia sobre las HMB, teniendo en cuenta la influencia del sexo y la edad en edades tempranas. Metodología: se seleccionaron 14 estudios que estudian la influencia del sexo y edad en las HMB en edades de 3 a 16 años, en las bases de datos: Web of Science, Scopus y Pubmed. Resultados: las HMB varían según la condición descalzo o calzado. Durante la carrera, en condición descalzo hay menor prevalencia de Apoyo Retrasado (AR), con disminución en los niños de más de 6 años. Existen diferencias en la prevalencia de AR, aumentando en los participantes de mayor edad, con independencia de su condición en la pisada. Los niños de 3-6 años desempeñaban peor las HMB respecto a los de más de 6 años. Conclusión: Las HMB están condicionadas principalmente por la edad y por el sexo. Se ha evidenciado un aumento significativo de la prevalencia de AR en relación a los niños de mayor edad en la marcha y carrera. Los niños de menor edad desempeñan un peor control sobre los movimientos con peor desempeño de HMB. De manera especial en la carrera, las HMB están condicionadas por el tipo de calzado o por la condición descalzo, existiendo menor prevalencia de AR en condición descalzo.Ítem Breastfeeding, Walking Onset, and Abdominal Obesity Are Determinants of Physical Fitness among Latin American and Spanish Schoolchildren: A Cross-Cultural Study(MDPI, 2024-06-26) Andrade-Lara, Karina Elizabeth; Cabrera-Linares, José Carlos; Párraga, Juan Antonio; Mayanker-Lara, Alexander; Lucena-Zurita, Manuel; Latorre-Román, Pedro ÁngelObjective: To comp+are levels of physical fitness between Ecuador and Spain and identify whether breastfeeding period, walking onset, and abdominal obesity are determinants of physical performance in schoolchildren from Ecuador and Spain. Methods: a total of 352 schoolchildren (6–12 years old) from Ecuador (n = 176) and Spain (n = 176) joined in this study. Anthropometric measures, socio-demographic characteristics, and physical fitness were evaluated. Results: Spanish schoolchildren showed better performance in handgrip strength, standing long jump, and 25 m sprint (p = 0.021; p < 0.001; p < 0.001; p < 0.001, respectively). Furthermore, Spanish children showed better cardiorespiratory fitness (p < 0.001) and a higher VO2 max (p = 0.002) with regards to their peers. In addition, children from Ecuador and Spain showed an influence of breastfeeding period (p ranged from <0.001 to 0.043) and walking onset (p ranged from <0.001 to 0.032) on physical performance. Moreover, physical fitness components were protective factors of abdominal obesity in Ecuadorian and Spanish schoolchildren (p ranged from =0.001 to 0.049). Conclusions: Our findings revealed the influence of the infancy period and the onset of walking on children’s physical performance, highlighting the importance of these factors in motor development during early childhood and also their influence in middle childhood and throughout adulthood.Ítem How does the slope gradient affect spatiotemporal parameters during running? Influence of athletic level and vertical and leg stiffness(Elseviver, 2019-02) García Pinillos, Felipe; Latorre Román, Pedro A.; Ramírez Campillo, Rodrigo; Párraga Montilla, Juan A.; Roche Seruendo, Luis E.Background The current evidence leaves certain questions unanswered, including whether well-trained athletes adapt to different slope gradients in the same way as amateurs, and whether stiffness influences spatiotemporal adaptations during uphill running. Research question This study aimed to determine the effect of different slope gradients (0%–11%) on spatiotemporal gait characteristics during running, taking into account the influence of athletic level, vertical and leg stiffness. Methods Male endurance runners (12 amateurs, 10 highly-trained) performed a running test on a motorized treadmill. The running velocity was set at 12 km/h, and participants completed six different running conditions (0, 3, 5, 7, 9 and 11% gradients). Spatiotemporal parameters were measured using the OptoGait system. Vertical (Kvert) and leg (Kleg) stiffness were calculated according to the sine-wave method. Results A 2 (amateur; highly-trained) × 6 (running conditions) ANOVA found no significant between-group differences in spatiotemporal parameters at any gradient (P ≥ 0.05); however, significant Kvert and Kleg differences (P < 0.05) were found within both groups with increasing gradients. Stepwise linear regression analysis showed that Kleg was strongly associated with contact time (R2 = 0.797, P < 0.001), whereas Kvert was associated with spatiotemporal adaptations to different slope gradients (R2 = 0.547, P = 0.002). Significance An increased slope gradient (0–11%) at a given running velocity (12 km.h−1) caused spatiotemporal adaptations (i.e., increased CT and SF and decreased FT, SL and SA) regardless of the athletic level of the runner, although a non-significant trend differentiated the adaptations between the amateur and highly-trained groups. The results also indicated that leg stiffness plays a key role in the characteristics of spatiotemporal gait during level running, whereas vertical stiffness is strongly associated with spatiotemporal adaptations when running uphill.Ítem Absolute reliability and validity of the OptoGaitTM system to measure spatiotemporal gait parameters during running(2020) García Pinillos, Felipe; Latorre Román, Pedro A.; Chicano Gutiérrez, José M.; Ruiz Malagón, Emilio J.; Párraga Montilla, Juan A.; Roche Seruendo, Luis E."The biomechanics of walking and running, in both ground and treadmill conditions, have been extensively analysed and important differences have been reported. Despite some previous studies having examined the validity and reliability of the OptoGait™ system for measuring gait characteristics during walking, no previous works have determined the reliabil- ity and validity of this system while running on a treadmill. Therefore, this study aimed to determine the absolute reliabil- ity (within-subject variation) and evaluate the concurrent validity of the OptoGait™ system for measuring spatiotemporal variables while running at a comfortable speed by comparing data with a highly accurate system of measuring those para- meters (i.e. video analysis at 1000 Hz). Forty-nine endurance runners performed a running protocol on a treadmill at a comfortable speed. Two systems were used to collect data: OptoGait™ system and high-speed video analysis at 1000 Hz. The coefficient of variation (CV) was calculated as a measure of absolute reliability. The OptoGait™ system reported a CV range between 2.2% and 11.4% for spatiotemporal parameters, while the video analysis showed a CV range between 0.02% and 9.9%. To determine concurrent validity, intra class correlation coefficients (ICC) and pairwise comparisons of means (t-test) were calculated between data from both systems. Although the paired t-test demonstrated significant dif- ferences between systems, a high level of agreement (ICC . 0.89) was obtained in spatiotemporal parameters between systems. When compared to a high-speed video analysis at 1000 Hz, the results indicate that the OptoGait™ system is a reliable and valid tool to measure spatiotemporal gait characteristics while running on a treadmill at a comfortable speed."Ítem Analysis of foot strike pattern, rearfoot dynamic and foot rotation over childhood. A cross-sectional study(Routledge, part of the Taylor & Francis Group, 2019) Pedro Ángel Latorre Román; Fernando Redondo Balboa; Juan Párraga Montilla; Víctor Manuel Soto Hermoso, P; edro José Consuegra González & Felipe García PinillosThe purpose of this study was to determine the foot strike patterns (FSP), rearfoot position at initial contact (RPic, i.e., No INV/EVE) and foot rotation in children in relation to age. A total of 932 children aged 3 to 16 years participated in this study. A sagittal and frontal-plane video was recorded using a high-speed camcorder to analyse these variables. There is a significant increase (p < 0.001) of rearfoot strike patterns (RFS) prevalence in relation to age; e.g. preschool children (3–6 years old) displayed an RFS prevalence 46.65% and the adolescent population(15–16 years old) an RFS prevalence 92.20%. The total RFS prevalence in all samples was 69.25%. There was a significant reduction (p < 0.001) of prevalence of RPic in relation to age groups; preschool children displayed a prevalence of RPic 60.37% and the adolescent population 10%. There was a significant reduction (p < 0.001) of prevalence of no foot rotation in relation to age groups; preschool children displayed a prevalence of no foot rotation 48.95% and the adolescent population 13.55%. In conclusion, FSP in children are influenced by age. It is noteworthy that the RFS prevalence of children is lower in comparison to the adult population.Ítem Analysis of dynamic balance in preschool children through the balance beam test: A cross-sectional study providing reference values(2021) Latorre Román, Pedro A.; Martínez Redondo, Melchor; Párraga Montilla, Juan A.; Lucena Zurita, Manuel; Manjón Pozas, Daniel; Consuegra González, Pedro; Robles Fuentes, Alejandro; Cardona Linares, Antonio; Keating, Christopher; Salas Sánchez, JesúsBackground: dynamic balance (DB) is a complex ability at an early age and balance deficits are related to numerous disorders. There are several balance measures but wide variation in their use has restricted the ca- pacity to synthesise references values. The main purpose of this study was to analyse the performance of the Balance beam test (BBT) in preschool children, according to age and sex providing BBT reference values, and also to analyse its reliability and validity. Research question: could the BBT be a reliable test for measuring dynamic balance in preschool children? Methods: 593 preschool children (3–6 years) participated in this study. The BBT was used to evaluate DB by measuring distance reached, time spent, and number of steps. Differences between sex and age groups were analysed using the Mann–Whitney U and Kruskal–Wallis tests. Test-retest reliability analysis was performed using intraclass correlation coefficients and the Bland–Altman graphic. Convergent validity was investigated with the Stork Balance stand test (SBST). Results: no significant differences were found for sex in any components of the BBT. Age had positive effects on BBT performance in distance (χ2 = 63.474, p < 0.001), time (χ2 = 46.441, p < 0.001), and step numbers (χ2 = 40.967, p < 0.001). Younger children performed more poorly than older children. No significant in- teractions between age groups and sex were found. The BBT showed adequate validity and reliability. Significance: the reference values established for Spanish preschool children in the current study could be used to monitor DB development. It is necessary to take into account distance reached, time spent, and the steps taken to obtain a more precise measure of DB in this population."Ítem TRASTORNO DESARROLLO COORDINACIÓN, CONDICIÓN FÍSICA Y RENDIMIENTO ACADÉMICO EN NIÑOS(FIEPS, 2020) Latorre Román, Pedro A.; Salas Sánchez, Jesús; Párraga Montilla, Juan A.; Martínez Navarrete, Ernesto; Santos e Campos, María A.; Yavorski, Rosely; Martínez Redondo, Melchor"Este estudio tiene como objetivo analizar la asociación entre el Trastorno del Desarrollo de la Coordinación (TDC), el rendimiento académico y la condición físico motora en niños de Educación Primaria. Han participado 232 niños, de edades comprendidas entre 6 a 12 años, 121 niños y 111 niñas, seleccionados de 3 centros escolares de Educación Primaria de la provincia de Jaén. Se han realizado diferentes pruebas de condición física tales como salto horizontal, velocidad, fuerza de prensión manual, resistencia, coordinación óculo pédica y coordinación óculo manual. Se ha analizado el TDC mediante la versión española, un cuestionario que consta de 15 items, el rendimiento académico recogiendo los resultados académicos de los alumnos y la condición físico motora según las diferentes pruebas realizadas. En la evolución de las variables entre sexos y TDC se reflejan diferencias significativas en todas las mayorías de las pruebas, y en relación con el ciclo educativo se observa una mayor evolución hacia una mayor puntuación tanto en las variables antropométricas, condición física motora y TDC con la edad y el crecimiento. Conclusiones. La mejora de la condición físicomotora en el contexto escolar puede tener repercusiones positivas en la reducción de los TDC y en consecuencia en la mejora del rendimiento académico. Este enfoque ayudaría a determinar los tipos de intervención para el mayor beneficio de los niños."Ítem Effectiveness of Respiratory Muscle Training for Pulmonary Function and Walking Ability in Patients with Stroke: A Systematic Review with Meta-Analysis(MDPI, 2020-07-24) Pozuelo Carrascosa, Diana P.; Carmona Torres, Juan M.; Laredo aguilera, José A.; Latorre Román, Pedro A.; Párraga Montilla, Juan A.; Cobo Cuenca, Ana I."Abstract: Background: Neurological dysfunction due to stroke affects not only the extremities and trunk muscles but also the respiratory muscles. Aim: to synthesise the evidence available about the effectiveness of respiratory muscle training (RMT) to improve respiratory function parameters and functional capacity in poststroke patients. Methods: a systematic electronic search was performed in the MEDLINE, EMBASE, SPORTDiscus, PEDro and Web of Science databases, from inception to May 2020. Study selection and data extraction: randomised controlled trials (RCTs) that examined the effects of RMT versus non-RMT or sham RMT in poststroke patients. We extracted data about respiratory function, respiratory muscle strength and functional capacity (walking ability, dyspnea, balance, activities of daily life), characteristics of studies and features of RMT interventions (a type of RMT exercise, frequency, intensity and duration). Two reviewers performed study selection and data extraction independently. Results: nineteen RCTs met the study criteria. RMT improved the first second forced expiratory volume (FEV1), forced vital capacity (FVC), peak expiratory flow (PEF), maximal expiratory pressure (MEP), maximal inspiratory pressure (MIP) and walking ability (6 min walking test), but not Barthel index, Berg balance scale, and dyspnea. Conclusions: RMT interventions are effective to improve respiratory function and walking ability in poststroke patients."Ítem CAÍDAS EN PERSONAS MAYORES: REVISIÓN SISTEMÁTICA(UMA Editorial, 2019-07) Moreno del Castillo, Rafael; Ramirez Cañuelo, Luis A.; Párraga Montilla, Juan A.Introducción: el envejecimiento de la población es un hecho que conlleva cambios que afectan a la sociedad actual. Este aumento favorece que exista un incremento del número de caídas en las personas mayores. Material y método: el objetivo de esta revisión sistemática es identificar y analizar la efectividad de los programas de ejercicio físico para la prevención de caídas en personas mayores de 65 años. Esta revisión se ha basado en la recopilación de estudios de 2008 a 2018 donde se evaluaban los efectos de programas de ejercicio físico dirigidos a la reducción de caídas en personas mayores. Las bases de datos utilizadas para la revisión han sido PubMed, Science Direct, Scopus y Web of Science. De esta búsqueda se obtuvieron un total de 19 estudios experimentales. Resultados: los resultados muestran una relación positiva entre las personas que realizan estos programas de ejercicio y su mejora en el equilibrio, la fuerza, y la marcha.Ítem Validity and reliability of theWIMU system to measure barbell velocity during the half-squat exercise(Institution of MECHANICAL ENGINEERS, 2019-01-26) García-Pinillos, Felipe; Latorre-Román, Pedro Ángel; Valdivieso, Fernando; Balsalobre, Carlos; Párraga, Juan Antonio"This study aimed at determining the reliability and concurrent validity of the WIMU system when measuring barbell velocity during the half-squat exercise by comparing data with the gold standard. A total of 19 male competitive powerlif- ters performed an incremental loading test using the half-squat exercise. The mean velocity, mean propulsive velocity and maximum velocity of all repetitions were recorded through both WIMU and T-Force systems. As a measure of relia- bility, coefficient of variations ranged from 6%–17% and standard error of means ranged from 0.02–0.11 m/s, showing very close reliability of data from both devices. Validity, in terms of coefficient of correlations and pairwise comparisons, was also tested. Except for some relative loads, the Pearson correlation analysis revealed significant correlations between both devices for mean velocity, mean propulsive velocity and maximum velocity (r . 0.6, p \ 0.05). The mean velocity, mean propulsive velocity and maximum velocity were underestimated for the WIMU system compared to T- Force data at some points of the load–velocity relationship. The linear regression models performed revealed a strong load–velocity relationship in the half-squat exercise for each individual using mean velocity, mean propulsive velocity and maximum velocity, regardless of the instrument used (R2 . 0.77 in all cases). Bland–Altman plots revealed low systematic bias (40.06 m s21) and random error (40.07 m s21) for the mean velocity and mean propulsive velocity obtained from the WIMU system as compared to the T-Force, while the maximum velocity resulted in an underestimation by the WIMU sys- tem (–0.16 m s21) as compared to the linear position transducer system. The results indicate that the WIMU system is a reliable tool for tracking barbell velocity in the half squat, but these data also reveal some limitations regarding its concurrent validity as compared to the gold standard, with velocity measures slightly underestimated in the tested conditions."Ítem Programación musical y educación para la infancia: los proyectos educativos del Centro Cultural de Belén y la Fundación Calouste Gulbenkian de Lisboa(Federal University of Minas Gerais (UFMG), 2018) Sánchez-López, VirginiaEste artículo analiza modelos de programación musical para audiencias infantiles y juveniles, y su enfoque educativo, a través del estudio de dos instituciones pioneras en el panorama cultural de los servicios educativos de Portugal: la Fundación Calouste Gulbenkian (FCG) y el Centro Cultural de Belén (CCB), ambas en Lisboa. La creación contemporánea, la fusión de lenguajes artísticos y la reflexión sobre lo que la obra representa para artistas y público son las principales líneas de trabajo de la Fábrica das Artes, nombre con que se conoce al Servicio Educativo del CCB. Por su parte, la FCG usa formatos más tradicionales y siente especial atracción por la música culta y por las obras y compositores canónicos del pasado. Se concluye que, pese a tener fórmulas y criterios de programación diferentes, ambos centros constituyen dos modelos válidos para la formación musical del diverso público que participa en sus proyectos educativos. Palabras clave: programación musical en Portugal; creación artística para niños; servicios educativos en instituciones culturales; conciertos educativos.Ítem Entre pinceles, cinceles y acordes: algunos ejemplos de iconografía musical en la provincia de Jaén(Obispado de Jaén, 2008) Marín-López, JavierDiversos edificios religiosos de la provincia de Jaén de los siglos XVI al XVIII contienen un repertorio de imágenes relacionadas con el mundo de la música que han pasado prácticamente desapercibidas hasta el momento. En estas representaciones visuales la voz humana, los instrumentos musicales y la propia música comparten espacio con los grandes temas de la mitología clásica y de la religión cristiana. Este trabajo presenta una primera aproximación a este rico repertorio iconográfico a partir del examen de una selección de imágenes musicales. No es mi objetivo presentar un catálogo exhaustivo de imágenes musicales existentes en la provincia, sino llamar la atención sobre este rico patrimonio artístico-musical, que sería aconsejable clasificar y estudiar de forma sistemática, tal y como vienen promoviendo en las últimas décadas proyectos como el RIdIM (Répertoire International d’Iconographie Musicale). El artículo se divide en cuatro secciones. En las dos primeras se incluyen ejemplos de representaciones en pintura y escultura de algunos de los motivos iconográfico-musicales de mayor fortuna, entre los que destacan los ángeles músicos. La tercera parte aborda el análisis específico de tres representaciones de la mártir romana Santa Cecilia, patrona de la música. La cuarta estudia dos pentagramas con música localizados en la fachada del antiguo Seminario Conciliar de San Felipe Neri de Baeza. El artículo se completa con un Apéndice gráfico de 49 láminas con las imágenes analizadas a lo largo del trabajo.Ítem La enseñanza musical en la Catedral de México durante el período virreinal(Musicalis, 2008) Marín-López, JavierLa Catedral de México, como la mayoría de las catedrales del mundo hispano, fue un centro importante de enseñanza musical durante el pasado. La creación de una institución docente en el seno de la catedral para educar musicalmente a los jóvenes fue otro más de los elementos que se tomaron de la organización catedralicia española y se exportaron al Nuevo Mundo a partir del siglo XVI. Este trabajo presenta una síntesis de la organización de la enseñanza musical en la Catedral de México durante el período virreinal. Para ello se analizará la normativa catedralicia que la regulaba y otra documentación procedente del archivo catedralicio.Ítem Música, nobleza y vida cotidiana en la Hispanoamérica del siglo XVIII: hacia un replanteamiento(International Musicological Society, 2017) Marín-López, JavierEste trabajo revisa una convicción fuertemente arraigada en la historiografía tradicional de la música colonial según la cual la nobleza hispanoamericana del siglo XVIII, conformada en su mayoría por burócratas, mineros y comerciantes criollos de bajo perfil intelectual, no tuvo apenas intereses artísticos ni promovió el cultivo de la música de cámara en el ámbito doméstico, a diferencia de lo que ocurría con la aristocracia europea. Esta presumida falta de interés, resultado de equiparar la supuesta carencia de fuentes con la ausencia de práctica, se basa en la asunción de que la música no representaba ningún valor social en el imaginario del estamento privilegiado. Mediante el examen de fuentes inéditas y una revisión de publicaciones previas relacionadas con la vida cotidiana y la cultura material de estas élites urbanas, este trabajo aporta evidencias que apuntan hacia un fenómeno diametralmente opuesto y permite reconsiderar el papel y significación que la práctica musical tenía para este grupo social