DFE-Artículos
URI permanente para esta colecciónhttps://hdl.handle.net/10953/202
Examinar
Examinando DFE-Artículos por Autor "Sánchez Morillas, Carmen María"
Mostrando 1 - 2 de 2
- Resultados por página
- Opciones de ordenación
Ítem Un ABP sobre los cantares de gesta: el desarrollo de las competencias lingüística y literaria(2022) Jodar Jurado, Rocío; Sánchez Morillas, Carmen MaríaEse trabajo desarrolla una propuesta de ABP (Aprendizaje Basado en Proyectos) para el alumnado de Educación Secundaria Obligatoria de 14-15 años con los objetivos de promover la lectura de textos épicos medievales y de mejorar las competencias literaria y lingüística de los estudiantes. Asimismo, se persigue promover la creatividad del alumnado y su iniciativa y autonomía personal, a la par que mejorar sus habilidades comunicativas. De este modo, se ha diseñado un proyecto centrado en la lectura intensiva y extensiva del Cantar de Mio Cid a partir de las principales orientaciones metodológicas para la enseñanza de la literatura medieval de los últimos años.Ítem Spanish vs. English disagreement: An analysis of cultural and situational variation(Universidad de Alicante, 2021-05-04) Fernández García, Francisco; Sánchez Morillas, Carmen MaríaThis paper highlights the results of an intercultural study within the theoretical frame of (im)politeness about the way in which Spanish and English speakers manage situations of disagreement. However, in order not to ignore the internal variation that in each culture exists, cultural contrasts are analysed while simultaneously taking into account situational variation. This study is based upon a questionnaire carried out among 240 informants. Using open questions, both qualitative and quantitative methodology is employed. As regards (im)politeness, the rapport management theory by Spencer-Oatey (2002, 2008) is the model employed for reference. The replies of the informants are analysed regarding their possible reaction to a situation of disagreement in different contextual frames. It is observed whether the speaker does or does not express disagreement, as well as the way it is expressed (mitigated, open or boosted) and the kind of strategies that are employed.