Examinando por Autor "Medina-Viruel, Miguel Jesús"
Mostrando 1 - 8 de 8
- Resultados por página
- Opciones de ordenación
Ítem Análisis de la gestión de las Tecnologías de la Información y Comunicación en el sector del aceite de oliva ecológico(Jaén : Universidad de Jaén, 2014) Medina-Viruel, Miguel Jesús; Mozas-Moral, Adoración; Bernal-Jurado, Enrique; Universidad de Jaén. Departamento de Organización de Empresa, Marketing y Sociología[ES] Esta tesis doctoral analiza el grado de aprovechamiento de las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) por parte de las empresas del sector oleícola ecológico español, al objeto de mejorar la comercialización en el mercado interior y la participación en los mercados internacionales. Del estudio realizado se infiere un escaso e inadecuado uso de las TIC para la mejora comercial, tanto en el mercado interior como en el exterior. Además, esta investigación pone de manifiesto la existencia de importantes problemas estructurales, que pueden ser la base de esta escasa utilización de las TIC. Por otro lado, haciendo uso del método DEA (Data Envelopment Analysis), comprobamos que la utilización del comercio electrónico y la participación en el comercio exterior son factores que influyen positivamente en el grado de eficiencia de las empresas de este sector.Ítem Cooperativismo de segundo grado y adopción de las TIC(Centro Internacional de Investigación e Información sobre la Economía Pública, Social y Cooperativa, CIRIEC, 2020-12-01) Mozas-Moral, Adoración; Bernal-Jurado, Enrique; Fernández-Uclés, Domingo; Medina-Viruel, Miguel Jesús; Puentes-Poyatos, RaquelEl presente trabajo de investigación se centra en el estudio de los factores determinantes para la adopción de las herramientas de Tecnologías de la Información y Comunicación con objetivos comerciales en las cooperativas oleícolas de segundo grado en España. El sector oleícola español lidera la producción mundial de aceite de oliva, sin embargo, cuenta con importantes problemas comerciales que ponen en riesgo la rentabilidad de los productores. Éste es un problema históricamente ligado a este sector. En este sentido el cooperativismo de segundo grado salva una de las trabas para su avance comercial frecuentemente señalada por la literatura sobre el sector oleícola, como es la falta de concentración e integración de la oferta. Con el fin de alcanzar el objetivo establecido en este trabajo de investigación se ha hecho uso de la técnica metodológica fuzzy set Qualitative Comparative Analysis (fsQCA). Los resultados extraídos señalan que el grado de innovación tecnológica se ve favorecido por la intensidad de integración cooperativa, la formación en TIC de los empleados, la importancia comercial del sector exterior, la oferta de productos ecológicos dentro de la gama de productos de la cooperativa y el grado de compromiso de la cooperativa respecto a las acciones de Responsabilidad Social Corporativa (RSC).Ítem ICT as a development factor in the Tunisian olive oil sector(CIHEAM, 2021-09) Elfkih, Saida; Fernández-Uclés, Domingo; Mozas-Moral, Adoración; Bernal-Jurado, Enrique; Medina-Viruel, Miguel JesúsOlive oil is one of the main agricultural products of the countries that make up the Mediterranean basin. The low profitability of this sector of activity and the growing challenges of an increasingly turbulent market force the sector to search for more efficient organization. The aim of this paper is to determine the organisational and technological factors associated with the most economically efficient Tunisian olive-growing organisations. To this end, firstly the Data Envelopment Analysis method has been used to establish a hierarchy of the most efficient organizations. Secondly, the Qualitative Comparative Analysis method has been used, which allows us to establish the relationships of variables that explain the highest levels of economic efficiency. The results obtained show that the academic training of the top manager, training in information technology, the age of the organisation and the existence of plans and budget items for the adoption of information and communication technologies are variables that explain this greater efficiencyÍtem Internacionalización del sector oleícola giennense: mercados electrónicos(Instituto de Estudios Giennenses, 2014) Moral-Pajares, Encarnación; Bernal-Jurado, Enrique; Mozas-Moral, Adoración; Medina-Viruel, Miguel JesúsEste trabajo recoge los principales resultados obtenidos de dos proyectos de investigación desarrollado por profesores de la Universidad de Jaén y financiados por el Instituto de Estudios Giennense convocatoria 2011, con el propósito de conocer y valorar las oportunidades que ofrecen las TIC en el proceso de internacionalización de las empresas oleícolas de la provincia de Jaén, con especial referencia al uso de los mercados electrónicos. Los mercados electrónicos, escasamente utilizados por el sector provincial, tienen la facultad de promover las transacciones de compra/venta transfronterizas. Constituyen espacios virtuales que sustituyen a los espacios físicos, anulando las distancias y optimizando la comunicación entre socios comerciales. El uso de estas plataformas contribuye a conseguir ganancias en términos de eficiencia, derivadas de la reducción de costes vinculados a la búsqueda y contraste de información. Asimismo, posibilitan el aumento de la visibilidad y de la eficacia de las actuaciones de comercialización y marketing. Sin embargo, la participación en estos dispositivos requiere de esfuerzo e inversión, especialmente en formación, que llevarán aparejados cambios en las empresas implicadas. Éstos suelen generar dudas en los empresarios o responsables de las compañías, que en muchas ocasiones se traducen en la sobrevaloración de los riesgos implícitos en toda trasformación y en el estancamiento, lo que resta competitividad a las empresas y limita sus posibilidades de crecimiento. Con el propósito de que los empresarios oleícolas puedan conocer las oportunidades y desafíos que se derivan de participar en mercados electrónicos en los que cada día se están cerrando operaciones de venta de aceite de oliva virgen, el texto incluye un análisis minucioso de los mismos, de sus ventajas y limitaciones, referenciando las principales consideraciones a tener en cuenta. Además, el lector cuenta con un análisis detallado de los mercados electrónicos más importantes para la comercialización de aceite de oliva virgen, en formato ficha.Ítem Online popularity as a development factor for cooperatives in the winegrowing sector(Elsevier, 2021-02-01) Bernal-Jurado, Enrique; Mozas-Moral, Adoración; Fernández-Uclés, Domingo; Medina-Viruel, Miguel JesúsSpain is a global leader in the wine sector in terms of production capacity, which is in stark contrast to its low domestic wine consumption. This situation forces Spanish producers to develop a clear focus on exports. Traditionally, the business model in Spain has been based on low prices, high volumes, and a strong dependence on traditional markets, which places Spain at a clear competitive disadvantage in terms of value. Given these commercial challenges in this sector, where cooperatives play a central role, information and communication technologies, particularly websites, offer a source of competitive advantage. The main aim of this research is to analyze the organizational factors and commercial features that are associated with the online popularity of wine producers. This study seeks to verify the influence of organizational aspects (company size and integration), commercial features (sales of bottled wine, internationalization, and organic certification), and website quality on the popularity of corporate websites. The analysis was conducted using fuzzy-set qualitative comparative analysis (fsQCA). The results reveal that the number of website visits is positively related to business integration, organic certification, export activity, website quality, and the marketing of bottled wine.Ítem Second degree cooperativism and ICT adoption.(Ciriec España, 2021-11-11) Mozas-Moral, Adoración; Bernal-Jurado, Enrique; Fernández-Uclés, Domingo; Medina-Viruel, Miguel JesúsThe present research work focuses on the study of the determining factors for the adoption of Information Technology and Communication tools with objectives trade in second-degree olive cooperatives in Spain. The Spanish olive sector leads world olive oil production, however, has significant trade problems that put the profitability of producers at risk. This is a problem historically linked to this sector. In this sense, second-degree cooperativism saves one of the obstacles to its commercial advancement frequently pointed out by the literature on the olive sector, which is the lack of concentration. and integration of the offer. In order to achieve the objective established in this research work. The fuzzy set Qualitative Comparative Analysis (fsQCA) methodological technique was used. The results obtained indicate that the degree of technological innovation is favored by the intensity cooperative integration, ICT training for employees, the commercial importance of the sector exterior, the offer of ecological products within the range of products of the cooperative and the degree of commitment of the cooperative regarding the actions of Corporate Social Responsibility (CSR).Ítem The role of the SDGs as enhancers of the performance of Spanish wine cooperatives(Elsevier, 2021-08-25) Mozas-Moral, Adoración; Fernández-Uclés, Domingo; Medina-Viruel, Miguel Jesús; Bernal-Jurado, EnriqueAccording to the Brundtland Report, a new era of economic prosperity is possible through forceful yet socially and environmentally sustainable growth. In 2015, the United Nations set 17 Sustainable Development Goals (SDGs) to eradicate poverty and achieve sustainable development. The social economy is a key force in achieving the SDGs. We argue that the alignment of business activity with SDGs directly enhances business performance. We study wine cooperatives and show that their performance depends on structural and organizational variables linked to certain SDGs. The aim of this study is to analyze the factors that can boost the performance of Spanish wine cooperatives with websites. Using fuzzy-set qualitative comparative analysis (fsQCA), we study the influence of key factors cited in the recent literature and linked to the SDGs as drivers of high performance. We consider concern for the environment (through organic production), innovation (as a cross-cutting tool) in terms of website quality, internationalization (level of export activity), end-market orientation, and company size. The results show that cooperatives’ performance is enhanced by these factors and that they are linked to the SDGs. A key finding is that higher performance results from the interaction of several variables, including size. However, there is also a need for the presence of other variables, including diversification, which can simultaneously lead to greater performance.Ítem The role of the SDGs as enhancers of the performance of Spanish wine cooperatives(Elsevier, 2021-12) Mozas-Moral, Adoración; Fernández-Uclés, Domingo; Bernal-Jurado, Enrique; Medina-Viruel, Miguel JesúsAccording to the Brundtland Report, a new era of economic prosperity is possible through forceful yet socially and environmentally sustainable growth. In 2015, the United Nations set 17 Sustainable Development Goals (SDGs) to eradicate poverty and achieve sustainable development. The social economy is a key force in achieving the SDGs. We argue that the alignment of business activity with SDGs directly enhances business performance. We study wine cooperatives and show that their performance depends on structural and organizational variables linked to certain SDGs. The aim of this study is to analyze the factors that can boost the performance of Spanish wine cooperatives with websites. Using fuzzy-set qualitative comparative analysis (fsQCA), we study the influence of key factors cited in the recent literature and linked to the SDGs as drivers of high performance. We consider concern for the environment (through organic production), innovation (as a cross-cutting tool) in terms of website quality, internationalization (level of export activity), end-market orientation, and company size. The results show that cooperatives’ performance is enhanced by these factors and that they are linked to the SDGs. A key finding is that higher performance results from the interaction of several variables, including size. However, there is also a need for the presence of other variables, including diversification, which can simultaneously lead to greater performance.