Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953/632
Title: | Necesidades formativas en competencias estratégicas del profesorado que atiende alumnado con discapacidad auditiva |
Authors: | Camacho-Hermoso, María-de-la-Cinta |
metadata.dc.contributor.advisor: | Pérez-Ferra, Miguel Domingo-Segovia, Jesús |
metadata.dc.contributor.other: | Universidad de Jaén. Departamento de Pedagogía |
Abstract: | [ES] Esta investigación analiza la formación y habilitación en competencias estratégicas del profesorado de alumnado con discapacidad auditiva. Se sigue una metodología mixta al integrar métodos cuantitativos y cualitativos. Los instrumentos de recogida de información han sido un cuestionario elaborado al efecto (validado a través del análisis factorial y por jueces expertos) y entrevistas semiestructuradas (analizadas con el programa NVivo 10). Las conclusiones determinan que la habilitación del profesorado es insuficiente en determinados aspectos metodológicos, no así en competencias comunicativas. El perfil del profesorado que realiza cursos de formación sobre discapacidad auditiva es el de una mujer, funcionaria de carrera, con experiencia. La temática principal de estos cursos es la Lengua de Signos Española. Existen diferencias estadísticamente significativas en cuanto al sexo del profesorado, aunque las entrevistas manifiestan no apreciarlas. El discurso de los que tienen menos experiencia incide en la formación. Los de mayor experiencia aluden a estrategias y competencias. [EN] This research analyses the training and qualification on strategic competences of teachers working with students suffering from any type of hearing impairment. A mixed methodology is employed, using quantitative and qualitative methods. To compile the information, a questionnaire was designed for this study and validated by means of factor analysis and expert assessment. Semi-structured interviews, analyzed with the software NVivo 10, were also used. Conclusions reveal that teacher qualification is insufficient in certain methodological aspects, but in communicative competences. The profile of the teacher who takes training courses on hearing impairment is that of an experienced female civil servant. The main topic of these courses is Spanish Sign Language. There are statistically significant differences in terms of the teachers’ gender, although they are not noticeable in the interviews. While the discourse of the less experienced teachers focuses on training, that by the most experienced ones refers to strategies and competences. |
Keywords: | Discapacidad auditiva Alumnado sordo Alumnado hipoacúsico Competencias docentes Estrategias didácticas Formación del profesorado Hearing impairment Deaf or hard-of-hearing students Teaching competences Teaching strategies Teacher training |
Issue Date: | 2014 |
metadata.dc.description.sponsorship: | Tesis Univ. Jaén. Departamento de Pedagogía, leída el 4 de mayo de 2014 |
Publisher: | Jaén : Universidad de Jaén |
ISBN: | 9788484398677 |
Citation: | Camacho-Hermoso, María-de-la-Cinta. Necesidades formativas en competencias estratégicas del profesorado que atiende alumnado con discapacidad auditiva. 2014, 339 p. + anexos [http://hdl.handle.net/10953/632] |
Appears in Collections: | Tesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
9788484398677.pdf | 4,95 MB | Adobe PDF | View/Open | |
9788484398677_Anexo_V.zip | 664,63 kB | archivo comprimido | View/Open | |
9788484398677_Anexo_VI.zip | 1,5 MB | archivo comprimido | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License