Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953/3624
Title: | Efecto Medici versus efecto mosaico: Hibridaciones en el currículum investigador del profesorado de educación musical en la universidad española |
Authors: | Ayala Herrera, Isabel María Sánchez-López, Virginia Zagalaz, Juan |
Abstract: | Este texto analiza los procesos de configuración del currículum investigador
de los docentes de música en la Universidad española en un momento
de transición legislativa y replanteamiento del paradigma organizativo de las
disciplinas científicas en «ámbitos de conocimiento» En concreto, explora cómo
muchos profesores del área de Didáctica de la Expresión Musical (cód 189), tras
cursar estudios musicológicos en el área de Música (cód 635), se ven obligados a
cambiar su identidad profesional y reorientarla hacia los métodos de investigación
educativa por exigencias del sistema, con mayor o menor suerte, resistencias o
complejos Tras un estudio exploratorio y análisis de casos concretos, se aboga por
una vía armónica de integración de áreas de conocimiento («efecto Medici») frente
a un currículum estratificado y excluyente («efecto mosaico»), el más frecuente en
la muestra analizada Igualmente, se defiende un modelo científico colaborativo,
abierto al trabajo interdisciplinar y en red para neutralizar el individualismo que
ha imperado tradicionalmente en la disciplina musical. This text analyzes the processes of shaping the research curriculum of music faculty in the Spanish University system during a period of legislative transition and reevaluation of the organizational paradigm of scientific disciplines within “knowledge domains” Specifically, it explores how many university professors in the area of Didactics of Music Expression (code 189), after completing musicological studies in the area of Music (code 635), are compelled to alter their professional identity and redirect it towards educational research methods due to demands from the system, encountering varying degrees of success, resistance, or complexities Through an exploratory study and analysis of specific cases, the text advocates for a harmonious integration of knowledge domains (the “Medici effect”) as opposed to a stratified and exclusive curriculum (the “mosaic effect”), which is more common within the analyzed sample Similarly, the text defends a collaborative scientific model that is open to interdisciplinary and networked work to counteract the individualism that has traditionally prevailed in the musical sphere. |
Keywords: | identidad del profesorado universitario ámbitos de conocimiento área de Música (cód. 635) área de Didáctica de la Expresión Musical (cód. 189) investigación en educación musical interdisciplinariedad (Música y otras áreas) Faculty's professional identity knowledge domains area of Music (code 635) area of Didactics of Music Expression (code 189) research in Music Education interdisciplinarity (Music an others areas) |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Universidad de Granada, Universidad Internacional de Andalucía |
Citation: | Ayala Herrera, I., Zagalaz, J. y Sánchez-López, V. (2024). Efecto Medici versus efecto mosaico: hibridaciones en el currículum investigador del profesorado de educación musical en la universidad española. En J. López González et al. (eds.), Amor que vence a gigantes: estudios musicológicos. Homenaje a Antonio Martín Moreno (pp. 761-789). EUG, UNIA |
Appears in Collections: | DDEMPC-Libros y Capítulos de libro |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ayala-Herrera y Sanchez-Lopez_Efecto_Medici_versus_efecto_mosaico_hibr - copia.pdf | 346,05 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License