Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953/2821
Title: | Entre pinceles, cinceles y acordes: algunos ejemplos de iconografía musical en la provincia de Jaén |
Other Titles: | Between Brushes, Chisels, and Chords: Some Examples of Musical Iconography in the Province of Jaén |
Authors: | Marín-López, Javier |
Abstract: | Diversos edificios religiosos de la provincia de Jaén de los siglos XVI al XVIII contienen un repertorio de imágenes relacionadas con el mundo de la música que han pasado prácticamente desapercibidas hasta el momento. En estas representaciones visuales la voz humana, los instrumentos musicales y la propia música comparten espacio con los grandes temas de la mitología clásica y de la religión cristiana. Este trabajo presenta una primera aproximación a este rico repertorio iconográfico a partir del examen de una selección de imágenes musicales. No es mi objetivo presentar un catálogo exhaustivo de imágenes musicales existentes en la provincia, sino llamar la atención sobre este rico patrimonio artístico-musical, que sería aconsejable clasificar y estudiar de forma sistemática, tal y como vienen promoviendo en las últimas décadas proyectos como el RIdIM (Répertoire International d’Iconographie Musicale). El artículo se divide en cuatro secciones. En las dos primeras se incluyen ejemplos de representaciones en pintura y escultura de algunos de los motivos iconográfico-musicales de mayor fortuna, entre los que destacan los ángeles músicos. La tercera parte aborda el análisis específico de tres representaciones de la mártir romana Santa Cecilia, patrona de la música. La cuarta estudia dos pentagramas con música localizados en la fachada del antiguo Seminario Conciliar de San Felipe Neri de Baeza. El artículo se completa con un Apéndice gráfico de 49 láminas con las imágenes analizadas a lo largo del trabajo. Various religious buildings in the province of Jaén from the 16th to the 18th centuries contain a repertoire of images related to the world of music that have gone largely unnoticed until now. In these visual representations, the human voice, musical instruments, and music itself share space with the great themes of classical mythology and Christian religion. This article presents a first approach to this rich iconographic repertoire based on the examination of a selection of musical images. It is not my intention to present an exhaustive catalog of musical images existing in the province, but rather to draw attention to this rich artistic-musical heritage, which would be advisable to classify and study systematically, as projects such as RIdIM (Répertoire International d'Iconographie Musicale) have been promoting in recent decades. The article is divided into four sections. The first two include examples of representations in painting and sculpture of some of the most successful iconographic-musical motifs, among which music-playing angels stand out. The third part addresses the specific analysis of three representations of the Roman martyr Saint Cecilia, the patron saint of music. The fourth examines two musical staves located on the facade of the former Conciliar Seminary of San Felipe Neri in Baeza. The article is complemented by a Graphic Appendix of 49 plates with the images analyzed throughout the work. |
Keywords: | iconografía musical artes visuales organología provincia de Jaén Siglos XVI-XVIII |
Issue Date: | 2008 |
Publisher: | Obispado de Jaén |
Citation: | Marín-López, J. (2008). Entre pinceles, cinceles y acordes: algunos ejemplos de iconografía musical en la provincia de Jaén. Giennium: Revista de Estudios e Investigación de la Diócesis de Jaén, (11), 239-296 |
Appears in Collections: | DDEMPC-Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Entre_pinceles_cinceles_y_acordes_alguno.pdf | 1,87 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License