Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953/2756
Title: | La difusión del repertorio español en la colegiata de Guadalupe de México (1750-1800) |
Other Titles: | The Dissemination of the Spanish Repertory in the Collegiate Church of Guadalupe in Mexico (1750-1800) |
Authors: | Marín-López, Javier |
Abstract: | En este artículo me propongo dar a conocer un corpus de piezas musicales inéditas de origen español conservadas en la Colegiata de Guadalupe de México, y cuya aparición permite profundizar en el estudio de la circulación de repertorios entre la Península Ibérica y el Nuevo Mundo. Al igual que otras instituciones eclesiásticas, la Colegiata de Guadalupe –fundada a mediados del siglo XVIII– se fue dotando de una infraestructura musical básica y de la música necesaria para solemnizar el culto. Debido a la carencia de un maestro de capilla compositor durante las primeras décadas, algo atípico en este tipo de instituciones, una parte muy importante del repertorio empleado en la Colegiata desde su fundación fue importado de España. La presente contribución, basada en el trabajo de campo realizado en México, se centrará en analizar algunas características de la institución receptora y de este extenso corpus musical, integrado por 128 piezas –muchas de ellas no conservadas en archivos peninsulares– de una treintena de compositores, entre los que figuran destacados maestros de las capillas reales de Madrid. De esta forma, la colegiata guadalupana, cuya historia musical está por escribir casi en su totalidad, se convierte en una institución privilegiada para estudiar la difusión del repertorio español en Hispanoamérica en la segunda mitad del siglo XVIII. The purpose of this article is to analyse a group of unpublished music pieces of Spanish origin preserved in the Collegiate Church of Guadalupe in Mexico. The location of this repertory let us study in deep the transmission of music between the Iberian Peninsula and the New World. Like other ecclesiastical institutions the Collegiate Church of Guadalupe –established at mid-18th century– was creating a basic musical infrastructure and procuring the music necessary for the solemnization of the divine service. Due to the lack of a composer-chapelmaster during the first decades, something atypical in this kind of institutions, an important part of the repertory performed since the foundation was imported from Spain. This contribution, based on Mexico fieldwork, will concentrate on analysing the main features of this large repertory, integrated by 128 pieces –most of them without concordance in Peninsular archives– of more than thirty composers, among them the most important musicians of the Royal Chapels of Madrid. Thus, the Collegiate Church, whose musical history still remains to be writen as a whole, becomes a privileged institution to study the dissemination of Spanish music in Latin America in the second half of the 18th century. |
Keywords: | Difusión de repertorios musicales México (siglo XVIII) Colegiata de Guadalupe Compositores peninsulares |
Issue Date: | 2009 |
Publisher: | Sociedad Española de Musicología |
Citation: | Marín López, J. (2009). La difusión del repertorio español en la colegiata de Guadalupe de México (1750-1800). Revista de Musicología, 32(1), 177-209. https://doi.org/10.2307/20797972 |
Appears in Collections: | DDEMPC-Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Marín_López_La_difusion_del_repertorio_espanol_en_la.pdf | 223,15 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License