Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953/1219
Title: | PERCEPCIONES DE DOCENTES E INTÉRPRETES DE LENGUA DE SIGNOS ESPAÑOLA SOBRE LA EDUCACIÓN DEL ALUMNADO CON DICAPACIDAD AUDITIVA |
Authors: | ZAMORA JIMÉNEZ, MARÍA TERESA |
metadata.dc.contributor.advisor: | TORRES GONZÁLEZ, JOSÉ ANTONIO PAGALAJAR PALOMINO, Mª DEL CARMEN |
metadata.dc.contributor.other: | Universidad de Jaén. Departamento de Pedagogía |
Abstract: | En la presente investigación se ha diseñado un estudio que invita, a través de un estudio teórico sobre la sordera, sobre la evolución de la educación especial, la enseñanza al alumnado sordo y un cuestionario, a la recogida de datos pertenecientes a las percepciones que el profesorado y el grupo de intérpretes de Lengua de Signos posee con respecto a la docencia impartida a alumnado sordo. Este proyecto decide contrastar a través de tres dimensiones diferenciadas, la opinión sobre el proceso educativo y la experiencia personal de docentes e intérpretes de Lengua de Signos Española que trabajan en todas las ramas educativas desde la Educación Infantil y Primaria, a Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato o Formación Profesional. Además, se extrae qué elementos, recursos, dificultades o beneficios de la práctica docente influyen en el proceso de enseñanza-aprendizaje del alumnado con sordera. For the present study, it has been designed a research throughout a study about deafness, the evolution of special education, teaching deaf students and a survey which helps the gathering of data about the considerations that teachers and the group of Sign Language interpreters take into account in relation to the teaching process with hearing impaired students. This project intends to contrast at three clearly distinctive levels, their opinion regarding the whole teaching process and the personal experience of Spanish Sign Language teachers and interpreters who work with hearing impaired students in every stage from Early Primary and Primary Education, to Compulsory Secondary Education, Non- Compulsory Secondary Education and Vocational Studies. Even more, it will be considered which features, resources, difficulties or benefits of a general framework teaching process have an influence in the learning-teaching process of the students with hearing disabilities. |
Keywords: | Comunidad sorda discapacidad auditiva Lengua de Signo Necesidades Educativas Especiales sordera |
Issue Date: | 25-Sep-2020 |
metadata.dc.description.sponsorship: | Tesis Univ. Jaén. Departamento de Pedagogía |
Publisher: | Jaén : Universidad de Jaén |
ISBN: | 978849159 |
Citation: | p.[http://hdl.handle.net/10953/] |
Appears in Collections: | Tesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tesis Teresa Zamora Jiménez_mod ÚLTIMA versión.pdf | 5,45 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License