Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953/3476
Title: | CLIL IN HIGHER EDUCATION: MAKING THE LEARNING VISIBLE |
Authors: | De Boer, Mark Antony Joseph |
metadata.dc.contributor.advisor: | Pérez Cañado, María Luisa |
metadata.dc.contributor.other: | Universidad de Jaén. Departamento de Filología Inglesa |
Abstract: | El Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) es un enfoque innovador con una implementación global diversa. En Japón, donde la evaluación se centra en resultados y no en procesos, el AICLE es un movimiento de base. Este Compendio presenta tres estudios de AICLE en educación superior enfocados en el desarrollo del estudiante. El primer estudio transforma una rúbrica en una herramienta de autoevaluación guiada por el enfoque orientado a la acción y las funciones cognitivas del discurso (FCD). El segundo estudio analiza una clase avanzada de redacción investigativa, destacando el proceso de escritura mediante revisiones por pares, un esquema orientador y evaluación dinámica. El tercer estudio involucra a estudiantes de primer año en proyectos, mostrando cómo usan la comunicación multimodal y las FCD para guiarse mutuamente. Todos los estudios destacan la organización del aula y herramientas centradas en el estudiante para mejorar su desarrollo y haciendo visible el aprendizaje. Content and Language Integrated Learning (CLIL) is an innovative approach to learning, varying in implementation globally. Yet in Japan, where assessment is on learning outcomes rather than processes, CLIL remains a grassroots movement. This Compendium introduces three CLIL studies in higher education focusing on learner development. The first study reconceptualises a rubric into a self-assessment tool guided by the Action-oriented approach and cognitive discourse functions (CDFs). The second study examines an advanced research writing class emphasizing the process of writing through peer reviews, a schema of orienting basis of action, and group dynamic assessment. The third study, linked to a book proposal with Cambridge University Press, involves first-year university students in project-based learning, highlighting how they use multimodal communication and CDFs to guide each other. All studies emphasise the orchestration of the classroom, learner-focused tools, and interaction to enhance learner development, aimed at making the learning visible. |
Keywords: | Content and Language Integrated Learning Competence-based approach Action-oriented approach Higher education Learner development |
Issue Date: | 6-Sep-2024 |
Appears in Collections: | Tesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
CLIL IN HIGHER EDUCATION MAKING THE LEARNING VISIBLE.pdf | 2,46 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License