Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953/3381
Title: | La enseñanza del español en Jamaica en un contexto angloparlante |
Authors: | Corbett-Baugh, Martha Luisa |
metadata.dc.contributor.advisor: | Bueno González, Antonio Arzamendi Sáez de Ibarra, Jesús Salazar García, Ventura |
metadata.dc.contributor.other: | Universidad de Jaén. Departamento de Filología inglesa |
Abstract: | El presente estudio analiza la realidad de la enseñanza del español en Educación Primaria en Jamaica, con extensión al Nivel Secundario. Para ello se consultó información bibliográfica, digital y audiovisual sobre este tema. La investigación se enriqueció con la observación de clases de profesores en activo, con el trabajo de supervisión de la Práctica Docente, las encuestas presenciales y virtuales, entre otras herramientas de investigación. La metodología empleada fue mixta, combinando los métodos cualitativo y cuantitativo, empírico y etnográfico. El resultado permitió crear una serie de medios de enseñanza, tales como un Manual de Plan de Clases de Español para el profesor del Nivel Primario y, por extensión, para los profesores del Nivel Secundario, un aula virtual para profesores en EDMODO y otras aportaciones que podrán ser empleadas en las aulas de clases de Jamaica y, por extensión, en los quince países del Caribe Anglófono. This study analyzes the reality of Spanish language teaching at the Primary School Level in Jamaica and an expansion to secondary education. To this end, bibliographical, digital, and audiovisual information was consulted. The research was enriched with the observation of classes, with the work of supervising Teaching Practice, in-person and virtual surveys, among other research tools. The methodology employed was mixed, by combining qualitative and quantitative, empirical, and ethnographic methods. The results offered contributions for teachers of Spanish at the Primary Level and, by extension, at other levels. It led to the creation of a series of teaching aids, such as a Spanish Lesson Plan Manual for primary level teachers and, by extension, for Secondary Level teachers, a virtual classroom for teachers in EDMODO and other contributions, which can be used in Jamaican classrooms and, through extended collaboration, in the classrooms of the fifteen countries of the English-speaking Caribbean. |
Keywords: | Metodología enseñanza-aprendizaje del español como lengua extranjera contexto angloparlante Caribe anglófono |
Issue Date: | 24-Jul-2024 |
Appears in Collections: | Tesis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
“La enseñanza del español en Jamaica en un contexto angloparlante.pdf | 36,7 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License