Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10953/2692
Title: | Educación musical en la España del siglo XVIII: realidad, representación y parodia en un villancico de seises de 1726 |
Other Titles: | Musical Education in 18th-Century Spain: Reality, Representation, and Parody in a 1726 Villancico de Seises |
Authors: | Marín-López, Javier Sánchez-López, Virginia |
Abstract: | Este artículo explora el imaginario musical educativo contenido en un tipo de villancico poco estudiado hasta ahora: el villancico de seises. En la primera parte se estudia brevemente el contexto litúrgico de este subgénero poético-musical, su ubicación dentro de los oficios de maitines y sus rasgos literarios, basándonos fundamentalmente en la consulta de pliegos impresos. La segunda parte se centra en el análisis y edición crítica de A probar un villancico, un villancico de seises compuesto en 1726 por Juan Manuel de la Puente, maestro de capilla de la Catedral de Jaén. Como es típico del villancico, los seises son representados de una manera cómica por medio de una serie de clichés literarios que se transfieren al terreno musical. Sin embargo, el subgénero da algunas claves que permiten aproximarse, desde un punto de vista práctico, al sistema de educación musical en la España del siglo XVIII, canalizado casi en exclusiva a través de las capillas eclesiásticas. This article explores the educational musical imaginary presented by a type of villancico little studied so far: the villancico de seises or boy singers. The liturgical context of this poetic-musical sub-genre, its location within the office of Matins and its literary features are briefly studied in the first part, based mainly on the consultation of pliegos or printed chapbooks. The second part focuses on the analysis and critical edition of A probar un villancico, a villancico de seises composed in 1726 by Juan Manuel de la Puente, chapel master of the Cathedral of Jaén. As typical of the villancico, a comic representation of the seise is offered through a series of literary cliches that are transferred to music. However, this subgenre gives some clues that allow us to approach, from a practical point of view, the music education system in 18th-century Spain, channeled through the ecclesiastical chapels almost exclusively. |
Keywords: | educación musical villancico de personajes seises Catedral de Jaén Juan Manuel de la Puente |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Instituto de Estudios Giennenses |
Citation: | Marín López, J., & Sánchez López, V. (2020). Educación musical en la España del siglo XVIII: realidad, representación y parodia en un villancico de seises de 1726. Boletín Del Instituto De Estudios Giennenses, Nº 221, pp 275-314. |
Appears in Collections: | DDEMPC-Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dialnet-EducacionMusicalEnLaEspanaDelSigloXVIII-7865627.pdf | 2,28 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License