Examinando por Autor "Casas, Antonio Vicente"
Mostrando 1 - 8 de 8
- Resultados por página
- Opciones de ordenación
Ítem Adaptación de la Enseñanza de Lenguas al EEES (ADELEEES): Análisis del Estado Actual, Establecimiento de Redes Europeas y Aplicación a los Nuevos Títulos de Grado(2009) Pérez-Cañado, María Luisa ; Casas, Antonio Vicente; Ráez-Padilla, Juan; Rascón, Diego; Revueltas, María DoloresEl aprendizaje de lenguas es un tema clave en la educación terciaria de nuestra sociedad actual. Tanto en Europa (a través de proyectos como ENLU ‐ Promoting Language Learning Among Undergraduates of All Disciplines) como en Estados Unidos (con el informe de la MLA “Foreign Languages and Higher Education: New Structures for a Changed World”), se reconoce la necesidad acuciante de realizar los cambios metodológicos requeridos para optimizar la enseñanza de lenguas en la Educación Superior. En España nos encontramos en un momento crucial para realizar las mejoras necesarias a través de la aplicación de la filosofía del EEES al diseño de los nuevos planes de estudio. Sin embargo, nuestras decisiones en este terreno han de estar guiadas por datos empíricos que procedan del análisis de la situación actual, óptima al llevarse ya varios años pilotando el sistema ECTS en universidades europeas. Además, han de apoyarse en referentes externos (europeos e incluso norteamericanos), de los que se puedan incorporar iniciativas valiosas, superando así las actuaciones inconexas y dispares que tan a menudo se señalan como características de la implantación del crédito europeo en nuestro país (Michavila Pitarch, 2007; Zabalza Beraza, 2004). El proyecto tiene tres objetivos principales. El primero consiste en realizar un análisis del estado actual de la aplicación del sistema ECTS a la enseñanza de lenguas en España y Europa, como punto de partida necesario para la toma de decisiones en la elaboración de los nuevos planes de estudio. Con este fin, se propone diseñar, validar y aplicar cuatro series de cuestionarios que permitan realizar un seguimiento pormenorizado del funcionamiento del pilotaje ECTS y que implicará a ambos agentes del proceso de enseñanza‐aprendizaje: profesorado y alumnado. Se diseñarán cuestionarios para medir la satisfacción de ambos, para determinar los aspectos metodológicos del proceso de enseñanza‐aprendizaje, para estimar el tiempo real de dedicación de ambos agentes implicados y para analizar las competencias que realmente se trabajan en este ámbito, comparándolas posteriormente con las que figuran en el borrador del libro blanco de la Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA) y con las que aparecen en las guías docentes. Una vez validados los cuestionarios, se aplicarán en todas las universidades españolas y europeas que estén pilotando el sistema ECTS en el área de Language Studies, con el fin de crear una red temática en este campo. Se pondrán los instrumentos diseñados y validados a disposición de la universidad española para su utilización en un diagnóstico del funcionamiento del sistema ECTS en todos los ámbitos. Asimismo, el proyecto pretende potenciar la circulación de los conocimientos relativos a la enseñanza de lenguas en relación con el desarrollo del sistema ECTS en el territorio español, europeo y norteamericano para encontrar referentes que puedan mejorar su funcionamiento y coadyuvar a las decisiones que hayan de adoptarse de cara a la elaboración de los nuevos planes de estudio y al establecimiento del sistema ECTS en el año 2010. La proyección del trabajo también se constata en su objetivo de proporcionar modelos de elaboración de instrumentos y pruebas para medir aspectos esenciales en el desarrollo del sistema ECTS y que puedan ser diseminables en investigaciones de otros ámbitos. Por último, aplicará los resultados obtenidos a la elaboración de los nuevos planes de estudio, y ofrecerá una serie de valiosas conclusiones a incorporar en las guías docentes de los nuevos títulos universitarios oficiales. Los hallazgos del estudio permitirán ofrecer orientaciones generales empíricamente fundamentadas sobre aspectos tales como los referentes nacionales e internacionales; las competencias generales y específicas; la estructura de las nuevas enseñanzas y sus métodos de enseñanza‐aprendizaje, materias, módulos, tipos de agrupamiento, modalidades organizativas, técnicas de evaluación y organización temporal; o los sistemas de garantía de calidad relacionados con la satisfacción respecto de la formación recibida. El presente proyecto de investigación desea, por tanto, aportar datos al importante reto que suponen la implantación en 2010 del Espacio Europeo de Educación Superior en la universidad española y la elaboración de los nuevos planes de estudio. La finalidad de todo ello es mejorar el funcionamiento del sistema ECTS y garantizar que las decisiones tomadas en relación con las nuevas enseñanzas universitarias oficiales se basen en datos empíricos y en referentes tanto nacionales como internacionales. Así podremos contribuir a subsanar el déficit actual de nuestro país en materia de aprendizaje de lenguas.Ítem Estudio preliminar de la efectividad de la implementación de las estaciones de aprendizaje en el aula de inglés(Tirant lo Blanch, 2025) Casas, Antonio Vicente; Rodríguez-Marcilla, MaríaThis proposal is aimed at considering the topic of active methodologies within the field of Teaching English as a Foreign Language (TEFL) in Spanish secondary schools. Close attention is paid to the learning stations methodology, which is applied to promote active learning experiences among learners. Although its implementation in the English as a Foreign Language (EFL) classroom is still scarce, this paper compares results from two groups of students (i.e. control vs experimental group) who received instruction on conditionals following two different methodologies, namely the presentation-practice-production (PPP) approach, on the one hand, and learning stations, on the other. In fact, the participants in this project are two groups of 15-16 years old students in the 4th year of Compulsory Secondary Education (CSE), with an average of an A2-B1 level according to the CEFRL. Indeed, the main purpose of this research is to assess the effects of learning stations on the EFL classroom. More precisely, the first objective is to observe if there is any statistically significant difference between instruction by means of learning stations as opposed to traditional strategies in terms of the academic performance of the students in each of the aforementioned groups. In turn, the second goal is to study whether learning stations help students get better academic results, and, finally, the third aim is to focus on the hypothesis according to which CSE students may be more motivated to learn through learning stations. In the current context and bearing in mind the wide range of teaching resources available, new methods fostering more active learning are incorporated into the educational paradigm. Particularly, in language subjects, which enhance the acquisition of communicative skills, new paths to interact and relate with others have been brought to the classroom. Active methodologies are usually understood as requiring a focus on the learner rather than the teacher. That is to say, the aim is no longer for students to become mere content-specialists in a particular area of study, but for them to develop a set of abilities, skills, and attitudes which will allow them to succeed in their future chosen professions. Therefore, changes in education include more critical, meaning-based approaches, student-centred models, collaborative and cooperative techniques, and active learning models, among others. More specifically, in this paper learning stations have been implemented to practise a particular grammar point from the EFL curriculum of the 4th year of CSE. Therefore, some previous research on grammar learning and teaching has been necessary to contextualise this experiment. Parallel to that, these resources imply some management issues which should be considered when utilizing them in the classroom. Indeed, the success of this methodology is firmly linked to the frequency of their implementation, the quality of the activities and materials designed, the heterogeneity of the groups of students, the appropriate classroom layout, and the subsequent evaluation of the process. To conclude, the results from two different groups of students were analysed and compared to draw the following conclusions. After two different teaching methodologies were used (namely, PPP and learning stations) to work on conditional sentences in the EFL classroom, results showed that the students who received grammar instruction based on the latter performed better in their post-tests. In addition, according to empirical evidence, it can be stated that there is a favourable effect on students’ academic results when they receive grammar instruction based on active methodologies, such as learning stations. Finally, these resources also foster students’ motivation when working on conditional sentences, as well as make them have a more positive perception after receiving the grammar instruction.Ítem #GameIsNotOver: Gamification applied to Technology, Programming, and Robotics. A CLIL proposal(AFOE, 2022) Ballesteros-Aceituno, Beatriz; Casas, Antonio VicenteNowadays teachers face difficulties to motivate and stimulate students in the classroom. New tendencies such as student-centered methodologies have arisen in order to confront these difficulties. In addition, European countries and especially Spain, have bet for an improvement in foreign language teaching. CLIL has invaded Spanish schools, but it may be complicated to teach through this approach, at least at the beginning. Probably, hundreds of teachers are wondering how to develop a lesson plan that not only motivates, but also stimulates their students, in which students are the protagonists of their own learning process and in which both content and a foreign language are integrated. This paper is aimed at trying to answer those questions by developing a gamification project for a CLIL class of the subject “Technology, Programming and Robotics” designed for 2nd CSE students in Madrid (Spain) called “#GameIsNotOver”.Ítem #GameIsNotOver: Gamification applied to `Technology, Programming, and Robotics´. An overview of a CLIL proposal(Dykinson, 2022) Ballesteros-Aceituno, Beatriz; Casas, Antonio VicenteNowadays teachers face difficulties to motivate and stimulate students in the classroom. New tendencies such as student-centered methodologies have arisen in order to confront these difficulties. In addition, European countries and especially Spain, have bet for an improvement in foreign language teaching. CLIL has invaded Spanish schools, but it may be complicated to teach through this approach, at least at the beginning. Probably, hundreds of teachers are wondering how to develop a lesson plan that not only motivates, but also stimulates their students, in which students are the protagonists of their own learning process and in which both content and a foreign language are integrated. This paper is aimed at trying to answer those questions by developing a gamification project for a CLIL class of the subject “Technology, Programming and Robotics” designed for 2nd CSE students in Madrid (Spain) called “#GameIsNotOver”.Ítem Introduction: the use of corpora for language teaching and learning(Academy Publisher, 2013) Casas, Antonio Vicente; Fernández-Domínguez, Jesús; Alcaraz-Sintes, AlejandroThis paper aims at contextualizing and presenting the first volume of the journal Research in Corpus Linguistics and is, therefore, divided into two main parts. First of all, it provides an introduction to the field of corpus linguistics and its increasingly relevant role in language teaching and learning. Secondly, it briefly introduces and discusses the six articles of the volume. Stemming from oral presentations delivered at the 4th International Conference on Corpus Linguistics (CILC2012, Jaén, Spain), these articles have a number of features in common. They all make extensive use of corpora and at the same time deal with language teaching and language learning, the underlying assumption being that a genuine and mutually beneficial connection can be established between teaching and research. For this reason, each of them constitutes an illustrative sample of how different corpora can be exploited for different research purposes.Ítem Needs Analysis of Language Teacher Training (NALTT): A European Perspective(2011) Pérez-Cañado, María Luisa; Almagro-Esteban, Ana; Casas, Antonio Vicente; Rascón, DiegoDocumento científico-técnico disponible en http://138.4.83.162/mec/ayudas/CasaVer.asp?P=29~~450, elaborado como resultado de la investigación desarrollada en el marco del proyecto “NALTT (Análisis de necesidades de formación del profesorado de lenguas: Una comparativa europea / Needs analysis of language teacher training: A European perspective)”, financiado por el Ministerio de Educación (Subvenciones para la realización de acciones con cargo al Programa de Estudios y Análisis, destinadas a la mejora de la calidad de la Enseñanza Superior y de la actividad del profesorado universitario, ref. EA2010-0087) y ejecutado desde el 17 de octubre de 2010 hasta el 30 de septiembre de 2011.Ítem The use of corpora for language teaching and learning(Academy Publisher, 2013) Casas, Antonio Vicente; Fernández-Domínguez, Jesús; Alcaraz-Sintes, AlejandroThis first volume of the journal Research in Corpus Linguistics is a special issue with six contributions that were originally presented at CILC2012 (4th International Conference on Corpus Linguistics), held at the University of Jaén (Spain) from 22nd to 24th March 2012. Although these papers were presented in five of the nine thematic panels established by AELINCO (Spanish Association for Corpus Linguistics) for its conferences, they all share a common feature: they explore the use of corpora for the teaching and learning of a language.Ítem Using a Virtual Learning Environment to Develop Lexical Competence: A Bank of Original Material(Joxman Multimedia, 2010) Pérez-Cañado, María Luisa; Ráez-Padilla, Juan; Lancaster, Nina Karen; Casas, Antonio VicenteEsta publicación está directamente relacionada con el proyecto titulado “Las TICs en el ECTS: El desarrollo de la competencia léxica a través de la enseñanza virtual”. Se trata de un valioso banco de material docente generado por medio de dicho proyecto. Incluye actividades y materiales para el desarrollo de la competencia léxica en inglés en el EEES, pues se ha evidenciado en nuestro análisis justificativo una llamativa carencia en el desarrollo de dicha competencia en la metodología tradicional.