Examinando por Autor "Caballero Aceituno, Yolanda"
Mostrando 1 - 3 de 3
- Resultados por página
- Opciones de ordenación
Ítem Beyond Epistemological Confinement: The Sentimental Ethos of Lady Mary Wortley Montagu's 'The Turkish Embassy Letters'(Centro de Estudios de la Mujer (Universidad de Alicante), 2020-12) Caballero Aceituno, YolandaEn el siglo dieciocho el sentimentalismo emergió como un movimiento ideológico y artístico que subrayó el valor de una episteme alternativa que desafió el culto a la razón. La narrativa epistolar de The Turkish Embassy Letters (1763), de Lady Mary Wortley Montagu, está permeada por una retórica sentimental orientada a materializar un ethos basado en la apertura, la simbiosis cultural y la expansión epistemológica que contribuyó a desestabilizar las narrativas patriarcales anglocéntricas. Siguiendo a Yuri M. Lotman, desde su fructífera posición mediadora entre dos «semiosferas» culturales diferentes (la Oriental y la Occidental), Montagu se configuró como una escritora de frontera que convirtió su viaje físico en un vehículo para literaturizar una cosmovisión vitalista que le permitió transcender limitaciones epistemológicas y emocionales. La ideología de su narrativa epistolar se codificó, de manera efectiva, a través de motivos, tropos e ideas sentimentales que generaron una textualidad única cuya anatomía se analiza en este artículo. // In the eighteenth century sentimentalism emerged as an ideological and artistic movement highlighting the value of an alternative episteme that posed a challenge to the cult of reason. The Turkish Embassy Letters (1763), by Lady Mary Wortley Montagu, are permeated by a sentimental rhetoric aimed at materialising an ethos based on openness, cultural symbiosis and epistemological expansion that contributed to destabilising patriarchal Anglocentric narratives. Following Yuri M. Lotman, in her fruitful mediating position between two different cultural «semiospheres» (Eastern and Western), Montagu could be described as a frontier writer who used her physical journey as a vehicle for literaturising a vitalist cosmovision enabling her to transcend epistemological and emotional constraints. The ideology of her epistolary narrative was effectively encoded by using sentimental motifs, tropes and ideas that generated a unique textuality, the anatomy of which is analysed in this article.Ítem Discriminación de fake news desde bachillerato hasta postgrado: estrategias interdisciplinares para el desarrollo del pensamiento crítico(Tirant Lo Blanch, 2020) Caballero Aceituno, Yolanda; Machado Jiménez, Almudena; Orrequia Barea, Aroa; Ráez Padilla, JuanEl presente capítulo contiene un estudio cuyo origen está en la fase inicial de ejecución del proyecto de innovación docente "Generando redes de pensamiento crítico: materiales y herramientas para el análisis de la realidad y sus discursos", financiado por la Universidad de Jaén, un proyecto guiado por el deseo de restaurar en el alumnado roles activos en cuanto a la adopción de posturas crítico-creativas personales y de llevarlo a desentrañar, a través de estrategias de análisis reflexivo, la anatomía de los discursos que condicionan nuestra percepción de la realidad y nuestra (des)movilización a la hora de promover iniciativas transformadoras que contribuyan a desestabilizar la homogenización de pensamiento. La cultura que promueve el pensamiento en serie quiere trazar un destino social único y encuentra en los medios de comunicación y en las redes sociales un medio de difusión óptimo. Para contrarrestarla, proponemos estrategias que configuren como posibles otros destinos que confluyan en el trabajo por el bien común.Ítem English Studies and Literary Education in the Era of Media Manipulation: Context, Perceptions, Feelings and Challenges(Universidad de Alicante, 2020-12) Caballero Aceituno, Yolanda; Orrequia Barea, AroaThis article analyses the components of a method of literary education aimed at strengthening critical awareness. It discusses whether the current academic context is hospitable to a literary education that fights against the over-simplification of our epistemological horizons. The popularisation of a utilitarian version of university study, the neglect of reflective practices and the marginalisation of the usefulness of the discipline of literature within the field of English Studies are some of the realities that we currently face. Within this context, a literary education involving activism can play an important role in promoting resistance against the pandemic of media manipulation we are in the midst of. After having examined the views of a group of students at the University of Jaén (Spain) concerning the importance of studying an English Studies degree in contemporary society, it is clear that such an education needs to be based on emotional aspects, paying special attention to the students’ feelings and perceptions. The results of our corpus-based study using Sentiment Analysis techniques evidence the emotional disaffection of students from certain subjects, namely literature, which are specifically aimed at encouraging critical thinking. Thus, one of the future challenges that must be faced is to foster positive emotions in our literature lessons, as they are essential to promote the students’ critical awareness and activism.