Examinando por Autor "Agreda, Miriam"
Mostrando 1 - 9 de 9
- Resultados por página
- Opciones de ordenación
Ítem Changes in Teacher Training within the TPACK Model Framework: A Systematic Review(MDPI, 2019-03-29) Rodríguez-Moreno, Javier; Agreda, Miriam; Ortiz-Colón, MiriamThe TPACK model represents a high-impact advance in teacher training regarding their technological, pedagogical and content knowledge. This research presents an analysis of several publications in international databases that address the matter of the TPACK model. Accordingly, a review of the scientific literature applying the documentation as a systematization method was performed. The present study analyses 37 contributions, published between 2014 and 2017, indexed in the Web of Science (WOS) and Scopus databases, with TPACK and TPCK as the applied descriptors. Thus, the documentary analysis was based on four different criteria: public, topic, main results, and methodological design. Results show that all the reviewed publications are mainly focused on studies of basic and higher education where case studies, quantitative empirical studies, and mixed studies are predominant. Consequently, regarding the studies analyzed, there is a lack of longitudinal studies showing the teachers’ actions when applying TPACK in their daily practice.Ítem Diseño e implementación de una experiencia para trabajar la interculturalidad en educación infantil a través de realidad aumentada y códigos QR(Departamento de Pedagogía Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona, 2019-01-16) Rodríguez-García, Antonio; Hinojo-Lucena, Francisco Javier; Agreda, MiriamLos últimos años se han caracterizado por el incremento y llegada a las aulas escolares de alumnado procedente de países distintos, unidos al aumento de una sociedad ampliamente multicultural. Las necesidades que esta situación demanda han de trabajarse desde edades tempranas en el sistema educativo, para acercar a los alumnos al entendimiento mutuo de la sociedad multicultural. Siendo este el punto de partida para nuestro diseño e implementación de un proyecto donde se trabaja la educación intercultural a través de herramientas TIC emergentes como son la realidad aumentada y los códigos QR, la experiencia fue llevada a cabo en el período de prácticas de los futuros docentes del Grado de Educación Infantil, como trabajo de la asignatura de Recursos Didáctico-Tecnológicos Aplicados a la Educación Infantil durante el curso 2016-2017. Los resultados muestran la gran aceptación de estas tecnologías, tanto de los maestros en activo como de los futuros docentes, y su empleo para trabajar de manera innovadora los contenidos didácticos, resaltando una mejora de la motivación, interés e implicación de sus alumnos.Ítem El efecto del aprendizaje basado en proyectos en estudiantes con altas capacidades intelectuales de una segunda lengua(Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2018-04) Landrón, Martha Lucía; Agreda, Miriam; Colmenero-Ruiz, María JesúsLa presente investigación tuvo como objetivo explorar el efecto del método de Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) mediante instrucción diferenciada para mejorar, motivar y cambiar las actitudes que los estudiantes tienen sobre el aprendizaje de una segunda lengua. Para la consecución de los logros trazados, se llevó a cabo un estudio cuasi-experimental con técnicas de recolección y análisis de la información de corte cuantitativo. La muestra seleccionada fue de 41 estudiantes anglosajones con altas capacidades intelectuales de la Escuela Robinson en Tampa, Florida, de los cuales, 21 conformaron el grupo experimental y 20 el grupo de control. La variable independiente del estudio fue el ABP y las dependientes fueron el logro académico en el aprendizaje, la motivación para aprender y las actitudes hacia el aprendizaje. La primera variable dependiente fue evaluada con un test de conocimiento, la segunda y tercera a través de un cuestionario con preguntas abiertas, cerradas y estilo Likert. El test de conocimiento fue aplicado antes y después de la intervención, mientras que, el cuestionario, después de la intervención. La información recolectada fue analizada con un software de análisis cuantitativo, mediante la definición de significancias estadísticas en los resultados y, a su vez, contrastándolos con la teoría. Esto permitió concluir que la aplicación del ABP, mediante instrucción diferenciada, aumentó el logro académico en el aprendizaje de la L2, incrementó la motivación intrínseca y extrínseca por el aprendizaje y mejoró las actitudes hacia el aprendizaje.Ítem Emerging technologies. Analysis and current perspectives(Observatorio de Educación Digital (OED) y el Grupo de Investigación en Enseñanza y Aprendizaje Virtual (GREAV) de la Universidad de Barcelona., 2019-06-25) Agreda, Miriam; Ortiz-Colón, Ana; Rodríguez-Moreno, Javier; Steffens, KarlThe convergence in the use of technology in classrooms and the development of new methodologies have involved a redefinition of the different educational agents’ performance, for the upcoming Horizon reports to generate a radiography of the emerging technological trends that will have an impact in the upcoming years. As a consequence, we will focus on adaptative learning technologies based on the perspectives of profound learning, where the achievement of objectives will be reflected through generated learning analytics, whose association may produce consistent verifiable blockchains. For that matter, this work proposes a meta-analysis of 62 research studies indexed in the WOS and Scopus databases during 2013 and 2018, in the area of Social Sciences, taking as descriptors the technologies mentioned in those reports. A search strategy based on four different criteria has been used: public (target), topic, methodological design and main conclusions.Ítem Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión(Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - FEUSP, 2018-01-01) Ortiz-Colón, Ana María; Jordán, Juan; Agreda, MiriamLa sociedad del conocimiento y la tecnología han traído consigo un nuevo mapa en el que los jóvenes sienten inquietudes que la educación no siempre ha sabido satisfacer. Estos nuevos escenarios hacen que los intereses de los alumnos cambien, por lo que los profesores necesitan explorar nuevas estrategias y recursos en sus clases para aumentar la motivación y el compromiso con sus alumnos. El objetivo de este trabajo es hacer una revisión teórica de los beneficios del uso de la gamificación y conocer su aplicación en el contexto educativo. Para ello, se han examinado diversas publicaciones académicas provenientes de bases de datos internacionales presentadas entre 2011 y 2016, relacionadas con la aplicación de la gamificación en educación, la motivación e inmersión, analizando en ellas los tres elementos intervinientes. La elección de este periodo de años para la realización de la revisión teórica ha sido escogida para ofrecer una panorámica y un recorrido sobre la evolución que ha ido teniendo el tema tratado a lo largo de esos cinco años. Para ello se estudian, según Werbach y Hunter (2012), las dinámicas, las mecánicas y los componentes siguiendo una metodología cualitativa basada en el análisis de contenido. Los resultados indican que los procesos de gamificación en educación generan en los alumnos importantes beneficios, no exentos de dificultades en algunos de los trabajos del estudio. Tras esta argumentación, el artículo concluye a favor de beneficios de la gamificación en educación como la motivación, la inmersión para posibilitar la anticipación y planificación de situaciones; el compromiso y la socialización a través de la interactividad y la interacción; así como de la variedad de elementos que intervienen, lo que hace la actividad educativa más motivante y estimulante para los alumnos.Ítem Seguridad digital: perfil competencial del profesorado andaluz(Universidad de Jaén, 2024-11-26) Villén, Rafael; Rodríguez-Moreno, Javier; Agreda, Miriam; Universidad de Jaén. Departamento de Didáctica de las Ciencias.La presente tesis doctoral “Seguridad Digital: Perfil Competencial del profesorado andaluz” analiza las competencias digitales del profesorado en Andalucía, basándose en el marco europeo DigComp, mediante el diseño y validación del instrumento COSEDI. Este evalúa cuatro dimensiones: Protección de Dispositivos, Protección de Datos Personales, Protección de la Salud y Bienestar, y Protección Medioambiental, centrando el estudio en las dos primeras. Los resultados muestran la validez del instrumento y destacan la interrelación entre las variables, especialmente entre la protección de datos y la de dispositivos. Se identificaron disparidades significativas en las competencias de seguridad digital, influidas por edad, antigüedad y formación docente. Además, se observaron variaciones en el uso de medidas de seguridad, lo que subraya la necesidad de mejorar la formación. Se proponen investigaciones futuras sobre la efectividad de las estrategias pedagógicas y evaluaciones longitudinales del impacto de la formación en seguridad digital. The doctoral thesis "Digital Security: Competence Profile of Andalusian Teachers" analyzes the digital competencies of teachers in Andalusia, based on the European DigComp framework, through the design and validation of the COSEDI instrument. This instrument evaluates four dimensions: Device Protection, Personal Data Protection, Health and Well-being Protection, and Environmental Protection, with the study focusing on the first two. The results demonstrate the validity of the instrument and highlight the interrelation between the variables, especially between data protection and device protection. Significant disparities in digital security competencies were identified, influenced by age, teaching experience, and training. Additionally, variations in the use of security measures were observed, underscoring the need to improve training. Future research is proposed on the effectiveness of pedagogical strategies and longitudinal evaluations of the impact of digital security training.Ítem The Influence of Digital Tools and Social Networks on the Digital Competence of University Students during COVID-19 Pandemic(MDPI, 2021-03-10) Rodríguez-Moreno, Javier; Ortiz-Colón, Ana María; Cordón-Pozo, Eulogio; Agreda, MiriamThe pandemic caused by COVID-19 has generated a transformation in students’ competences and university education, especially in the use of digital tools. This study aims to analyze the use of digital tools and social networks of university students during the COVID-19 pandemic. For the collection of information, a validated Likert questionnaire (10-point scale) was adopted. The instrument consisted of a total of 66 items comprising a total of seven dimensions. The sample contained 581 students pursuing degrees in Childhood Education and Primary Education. The analysis of the available information was carried out in two different stages. First, we started by performing an exploratory factorial analysis (EFA) to determine the underlying structure of the Digital Competence of Higher Education Students (DCHES) scale factor. In the second phase, we used SEM (structural equation modeling), a statistical approach to test the relationships between observed and latent variables. More specifically, we estimated a multiple indicators multiple causes (MIMIC) model. The results showed the importance of two of the considered covariates in explaining the variability of the different dimensions of the scale analyzed (DCHES) considering the use of social networks and digital tools of university students. In this sense, both the degree to which virtual tools are used to develop teamwork and the degree of use of YouTube when communicating most fully explained the level of digital skills among the university students studied.Ítem Toward Inclusive Higher Education in a Global Context(MDPI, 2018-07-30) Ortiz-Colón, Ana María; Agreda, Miriam; Colmenero-Ruiz, María JesúsThe aim of this study was to analyse the perception of teaching staff at the University of Jaen regarding the integration of students with a disability, and to describe the interventions they use to respond to the specific needs of these students, to examine the differences that exist in teachers’ interventions for students with a disability based on their faculty. To this end, a descriptive methodology was used (n =300 teachers), and the data were gathered using a Tutoring and Attention to Special Needs in the Classroom Questionnaire (TASN-Q). The results were organised in terms of the tool’s different dimensions and, in general, revealed that the teaching staff do not consider themselves sufficiently prepared to provide an educational response to students with a disability. The best-prepared teaching staff belonged to the Faculties of Social and Legal Sciences and Health Sciences. This study confirms the need for training in special needs processes to enable university teaching staff to participate in an inclusive model.Ítem TPACK model as a framework for in-service teacher training(2023-05-15) Ortiz-Colón, Ana María; Izquierdo, Tomás; Rodríguez-Moreno, Javier; Agreda, MiriamResearch has proven that TPACK model can significantly contribute to teachers’ training in their educational work, along with the training context, as well as to contribute to their initial training. The objective of this research is to analyze the level of teaching competence that teachers have according to TPACK model, as well as the variables that influence the technological implementation in the classroom. For the data analysis, we used a validated questionnaire composed by 47 items divided into the seven dimensions of TPACK model. We performed a stratified sampling by conglomerates in various stages, using public schools as a sampling unit. The sample is formed by 825 teachers. This is a descriptive and non-experimental investigation, where we performed a multivariate analysis of variance (MANOVA) test between the dimensions of the diagnosis scale and the socio-demographic variables. The most significant results have been the differences found regarding the educational stage and the age of the participants. It should be noted that the organization of the two stages, although based in the same principles and with common elements for the transition from one to another, is different. The study presents some adapted and focused training proposals in order to alleviate the training weaknesses of in-service teachers from TPACK model.