Examinando por Autor "Lucena Zurita, Manuel"
Mostrando 1 - 4 de 4
- Resultados por página
- Opciones de ordenación
Ítem Analysis of dynamic balance in preschool children through the balance beam test: A cross-sectional study providing reference values(2021) Latorre Román, Pedro A.; Martínez Redondo, Melchor; Párraga Montilla, Juan A.; Lucena Zurita, Manuel; Manjón Pozas, Daniel; Consuegra González, Pedro; Robles Fuentes, Alejandro; Cardona Linares, Antonio; Keating, Christopher; Salas Sánchez, JesúsBackground: dynamic balance (DB) is a complex ability at an early age and balance deficits are related to numerous disorders. There are several balance measures but wide variation in their use has restricted the ca- pacity to synthesise references values. The main purpose of this study was to analyse the performance of the Balance beam test (BBT) in preschool children, according to age and sex providing BBT reference values, and also to analyse its reliability and validity. Research question: could the BBT be a reliable test for measuring dynamic balance in preschool children? Methods: 593 preschool children (3–6 years) participated in this study. The BBT was used to evaluate DB by measuring distance reached, time spent, and number of steps. Differences between sex and age groups were analysed using the Mann–Whitney U and Kruskal–Wallis tests. Test-retest reliability analysis was performed using intraclass correlation coefficients and the Bland–Altman graphic. Convergent validity was investigated with the Stork Balance stand test (SBST). Results: no significant differences were found for sex in any components of the BBT. Age had positive effects on BBT performance in distance (χ2 = 63.474, p < 0.001), time (χ2 = 46.441, p < 0.001), and step numbers (χ2 = 40.967, p < 0.001). Younger children performed more poorly than older children. No significant in- teractions between age groups and sex were found. The BBT showed adequate validity and reliability. Significance: the reference values established for Spanish preschool children in the current study could be used to monitor DB development. It is necessary to take into account distance reached, time spent, and the steps taken to obtain a more precise measure of DB in this population."Ítem DEPENDENCIA AL EJERCICIO FÍSICO E INSATISFACCIÓN CORPORAL ENTRE DEPORTISTAS DE RESISTENCIA, MUSCULACIÓN Y FUTBOLISTAS(2020) Latorre Román, Pedro A.; Párraga Montilla, Juan A.; Manjón Pozas, Daniel C.; Lucena Zurita, Manuel; Santos e Campos, María A.; Espinar Grajera, Eulalia; Salas, Jesús; Yavorsky, Rosely; Herrador Sánchez, JulioEste estudio pretende analizar la dependencia e insatisfacción corporal según el tipo de deporte practicado y su relación con la motivación al deporte y la calidad de vida-Hipótesis: los usuarios de gimnasio presentan una mayor preocupación por la imagen corporal (IC) y los de resistencia una mayor dependencia al ejercicio. Participaron 276 sujetos, entre 18 y 62 años, que practican fútbol, deportes de resistencia y musculación. Instrumentos: Body Shape Questionnaire; Escala Revisada de Dependencia del Ejercicio en su versión española; SF-36 Health Survey, en su versión española; Cuestionario de la Regulación de la Conducta en el Ejercicio. En la Escala BSQ resultan diferencias significativas mostrando los deportistas de musculación y resistencia mayor insatisfacción corporal que los futbolistas. En la ESD, no se encontraron diferencias significativas, puntuando menos los deportistas de resistencia y más los futbolistas. En la SF-36 concluyó diferencias significativas en “función social”, puntuando más los deportistas de musculación y “dolor corporal”, con mayor puntuación en el grupo de futbolistas. En el BREQ-3 resultan diferencias significativas en la “regulación identificada” (deportistas de musculación superan a los futbolistas) y en desmotivación (los futbolistas superan a los deportistas de resistencia). Los deportistas de musculación son los más preocupados por su IC.Ítem Is the Xiaomi Mi Band 4 an Accuracy Tool for Measuring Health-Related Parameters in Adults and Older People? An Original Validation Study(MDPI, 2022-01-30) de la Casa Pérez, Ana; Latorre Román, Pedro Ángel; Muñoz Jiménez, Marcos; Lucena Zurita, Manuel; Laredo Aguilera, José Alberto; Párraga Montilla, Juan Antonio; Cabrera Linares, José CarlosBackground: The aim of this study was to analyse the validity and accuracy of the low-cost Xiaomi Mi Band 4 (MB4) fitness tracker in relation to step count and heart rate in free-living conditions. Methods: 46 participants join in this study (38.65 ± 14.36 years old). The MB4 was compared with a video recording in laboratory conditions, also with the Sense Wear and Firstbeat monitors in free-living conditions. Results: No significant differences were found in the number of steps in the laboratory protocol between devices, in both, at low and high walking speed. For the free-living conditions, the MB4 showed high values of convergent validity in relation to the Firstbeat monitor during recording in both rest and walking situations. Moreover, the MB4 showed adequate values of convergent validity with the Sense Wear monitor during the 24 h recording, at medium speeds, and climbing stairs. Conclusion: The accuracy and precision of the MB4 is reasonable and can be used to monitor the average of step count and heart rate in free-living conditions.Ítem VALIDACIÓN DE INSTRUMENTO DE PERCEPCIÓN DEL RIESGO EN DOCENTES DE EDUCACIÓN FÍSICA(Comunidad Virtual Ciencias del Deporte, 2022) Lucena Zurita, Manuel; Latorre Román, Pedro A.; Párraga Montilla, Juan A.; Manjón Pozas, DanielEl objetivo de esta investigación ha sido diseñar y validar un instrumento que permita conocer la capacidad de percepción y prevención del riesgo durante la práctica docente en las clases de Educación Física. Se trata de un cuestionario de observación sobre acciones dicotómicas, incluyendo tres subescalas: comportamientos preactivos, interactivos y postactivos a la acción didáctica, relacionados con seguridad activa y pasiva en la clase de Educación Física. El cuestionario ha sido examinado por un total de 15 expertos de distintos niveles educativos en una primera fase y por diez más en la segunda. El cuestionario quedó ajustado a los tópicos de validez y fiabilidad científica de Lawshe y prueba de concordancia de Kendall, quedando validado con un total de 41 ítems.