Departamento de Economía Financiera y Contabilidad
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Examinando Departamento de Economía Financiera y Contabilidad por Autor "Gallardo-Vázquez, Dolores"
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Ítem An empirical approach to analyse the reputation-performance linkage in agrifood cooperatives(ELSEVIER, 2018-05-26) Castilla-Polo, Francisca; Gallardo-Vázquez, Dolores; Sánchez-Hernández, M. Isabel; Ruiz-Rodríguez, M del ConsueloThe concept of corporate reputation is rarely applied to cooperative companies. This paper analyzes the implications of a good reputation in their performance. Specifically, it focuses on olive oil cooperatives in Spain, where the need for differentiation makes them key subjects of study. The structural equation method and the partial least square technique are used to empirically test a theoretical model linking cooperative reputation to performance in a twofold multidimensional way. On the one hand considering that the cooperative reputation is reflected on four variables: innovation, certification systems, social responsibility and awards. On the other hand the financial aspects of performance have been considered but also the non-financials, to take into account the specific nature of these companies. The outcomes obtained for the representative sample of the sectorof 76 cooperatives in Spain, demonstrates that reputation has been well approximated by the four variables included in the model and it is indeed directly and positively related to the cooperative performance. These findings serve for positioning reputation as a novel key performance indicator for Coopmanagers, indicator that also allows to be used at the same time in the imminent need for differentiation of this industryÍtem Dise˜no de un modelo de reputación para cooperativas oleícolas(ELSEVIER, 2015-12-10) Castilla-Polo, Francisca; Sánchez-Hernández, María Isabel; Gallardo-Vázquez, Dolores; Ruiz-Rodríguez, M del ConsueloEl objetivo de este trabajo ha sido definir una escala de medida de la reputación de cooperativas oleícolas. La inexistencia de estudios previos y la trascendencia de la reputación como activo para las empresas en general y para las cooperativas almazareras en particular justifican nuestro interés y la oportunidad de esta investigación. Concretamente, se presenta un modelo causal integrado por 4 variables explicativas de este importante intangible, siendo la calidad, la innovación, los premios y la responsabilidad social, variable esta última a la que se presta una especial atención por ser causante, en cierto grado, de las primeras. Para validar empíricamente el modelo conceptual desarrollado se ha dise˜nado un cuestionario al que de forma anónima ha respondido una muestra representativa de directivos del sector. Mediante la técnica Partial Least Squares (PLS) se ha analizado tanto el modelo de medida como el modelo estructural. Los resultados obtenidos son satisfactorios en tanto que permiten verificar la relación directa de los comportamientos responsables de las almazaras con la percepción que tienen sus directivos de la reputación de la misma en el mercado.