2025-05-142025-05-14https://hdl.handle.net/10953/5617Numerous economic and legal studies related to the commercialization of olive oils produced by agricultural cooperatives warn of difficulties at the time of their commercialization. This paper addresses the opportunity to create marketing sections in the field of agricultural cooperatives to improve sales and position these products in the market with the objective of increasing the added value of participating in the entire food chain- from producer to consumer. The law and the autonomous regulations on cooperatives do not establish a specific legal regime applicable to these commercialization sections, but merely create a general legal framework for application. We understand that this is one of the reasons why there are not many cases of agricultural cooperatives in Andalusia with marketing sections created for this purpose. However, in this study we specify what the constitution and registration regime would be when creating a marketing section by an olive cooperative in Andalusia. We also discuss what the treatment of the economic affairs of the section, the relationship between the sections and the decision-making bodies of the cooperative should be. Finally, we analyse the liability regime by referring to the general rules on liability established in the standards of Andalusian cooperatives.Numerosos estudios económicos y jurídicos relacionados con la comercialización de los aceites de oliva producidos por las cooperativas agrarias alertan sobre las dificultades a la hora de su comercialización. El presente trabajo aborda la oportunidad de crear secciones de comercialización en el ámbito de las cooperativas agrarias para mejorar la venta y posicionar en el mercado dichos productos con el objetivo de aumentar el valor añadido que supone participar en toda la cadena alimentaria- del productor al consumidor. La ley y el reglamento autonómico sobre cooperativas no establece un régimen jurídico específico aplicable a dichas secciones de comercialización sino que se limita a crear un marco jurídico general de aplicación. Entendemos que esta sea una de las causas por las que no existan muchos casos de cooperativas agrarias en Andalucía con secciones de comercialización creadas al efecto. No obstante, en este estudio especificamos cuál sería el régimen de constitución y registro a la hora de crear una sección de comercialización por parte de una cooperativa oleícola en Andalucía. Además abordamos cuál debe ser el tratamiento de los asuntos económicos de la sección, la relación entre las secciones y los órganos de decisión de la cooperativa. Por último analizamos el régimen de responsabilidad remitiéndonos a las normas generales sobre responsabilidad establecidas en las normas de cooperativas andaluzas.application/pdfCooperativesolives oilsmarketing sectionCooperativasaceites de olivasección de comercializacionEl oportunismo de las secciones de comercialización en las sociedades cooperativas agrariasinfo:eu-repo/semantics/article